Mijn volgende halte is Châtelleault.

19 augustus 2023 - Châtellerault, Frankrijk

Deze ochtend rustig ontbijt , alles inpakken en dan naar het gemeentehuis voor de camping te betalen.

Aan het onthaal van het gemeentehuis kon ik betalen.

Eerst mijn gegevens op een formulier noteren, een copy van mijn paspoort voorzijde en achterzijde.

Dan in het geldkistje waar de ontvangsten werden ingestoken, een schriftje waar mijn gegevens nog eens werden ingeschreven.

Dan vroeg de dame of ik een factuur moest hebben. Ik heb vriendelijk bedankt, het is toch maar om bij het oud papier te werpen.

Ik kon niet met de bankkaart betalen want het geld moest in het geldkoffertje. Dan maar gepast geld gegeven, 3.45 euro was mijn rekening voor een nachtje op de camping.

Mijn schuld was betaald en ik kon met een gerust gemoed vertrekken.

P8191158Een paar kilometers buiten de stad een mooie picknicktafel.

Tot 15 kilometers voor Poitiers was het vooral door landbouwgebied dat ik fietste.

In Marçay op 22 km van Poitiers was normaal een winkel en café om iets te drinken.

Alles gesloten, even nagevraagd aan een oude vrouw die door haar vensterraam leunde.

Maar neen, in Poitiers was haar antwoord daar is nog alles te vinden.

P8191159Château d'Aigne in  Iteuil .

P8191160In Ligugé een rotonde met een standbeeld van St Martin.

P8191161Bij het binnen rijden van Poitiers deze Madonna hoog op de heuvel.

Sint-Pieterskathedraal was mijn eerste halte in de stad. De stad is op een heuvel gebouwd dus het is klimmen geblazen.

P8191162Gotische stijl , helder door de grote ramen.

P8191163Een mooi geheel, fijn beeldhouwwerk.

P8191166De apostelen stonden achter het altaar in levensechte grote. Hier St Jacques.

P8191169Het voorportaal, met de drie toegangsdeuren.

P8191171 bisDe middelste.

In het centrum is de Église Notre-Dame la Grande te vinden.

P8191174heel wat minder helder dan de kathedraal .

P8191175heel speciaal de zuilen rond het altaar.

P8191177De voorzijde.

P8191179het beeldhouwwerk is goed te zien omdat alles op een lagere hoogte staat.

P8191180Op het plein rond de kerk is er ook de wekelijkse markt.

Je bent hier ook in het winkelcentrum met verkeersarme straten. Vorige keer was het super druk nu was het heel rustig.

P8191181Buiten de winkelzone zijn het eerder sobere smalle straten.

Het is nog iets te vroeg en ga naar de camping van Châtelleault. Ik passeer onderweg nog een paar mooie dorpjes en kastelen.

P8191185Het Château de Vayres, even ten noorden van Poitiers.

P8191189Château de Dissay is prachtig, het is trouwens een hotel restaurant.

P8191194In Vieux-Poitiers deze ruïne , een restant van een Romeins amfitheater.

P8191195Aan de rand van de stad (Châtelleault)  moet ik de rivier de Vienne over voor naar de camping.

Eerst langs de winkel die er vlakbij is en dan naar de camping.

Het sanitair is ok en de plaatsen zijn tamelijk ruim, ook omdat er weinig kampeerders zijn. 7.52 euro voor een plaats met stroom.

Een Nederlandse fietsster staat een beetje verder, heeft al heel wat fietstochten op haar palmares.

Haar navigatie is wel wel een beetje een probleem, heeft de weg moeten vragen aan de politie om de camping te vinden.

Haar route boekje is wel tien jaar oud en de kaart is heel onduidelijk , in zwart wit.

Mijn route boekje van " Clemens Sweerman" laten zien en ze moest toegeven dat het veel duidelijker was.

Na de babbel snel nog iets gekookt, afwas, douchen en dan de slaapzak in.

Juist voor ik mijn tent in kroop kwam er nog een Engelsman aan fietsen, het was al duister aan het worden, dan nog alles opstellen.

Veel moed om zo laat nog op weg te zijn.

Dagafstand: 99.19 km

Duur: 5.55 uur

GS: 16.75 km per uur.

Morgen naar de camping in Tours, als alles mee zit.

De groetjes.