Aangekomen in Santiago De Compostela - Camping.

24 juli 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

24 juli 2019

Dagafstand: 130.60 km

Totale afstand: 3194 km

Camping aan de rand van Santiago.

09 uur 3 min gefietst vandaag.

Op de camping van Sarria mooi op tijd vertrokken, het was vandaag een probleem dat ik geen camping had op een honderd kilometer.

Ik moest waarschijnlijk een alternatief zoeken.

P7240898In de verte zag ik een dikke mistlaag hangen over de heuvels. Hopelijk was alles opgelost als ik er aan kwam.

P7240900Het eerste kleine stadje dat ik tegen kwam was Portomarin. Een hele mooi lange afdaling en na de grote brug over de Rio Miño een pittige klim naar het centrum. Het grote rechthoekig gebouw op de heuvel was in feite een mooi kerk, heel sober met verschillende pelgrims die een moment van stilte zochten, en er was iemand voor een stempel in het stempelboekje te zetten.

P7240901Een veertig kilometers verder langs de grote weg juist voor het stadje Melide was een herdenkingsplaats.

De orde van Sint-Jacobs van het Zwaard of ook wel de orde van Santiago heeft hier een soort monument gemaakt om hun voornaamste leden te eren. De orde is vergelijkbaar met de orde van de Tempeliers. Het doel van de orde was het beschermen van de vele pelgrims die langs de route trokken. De ridders waren herkenbaar aan hun grote witte capes met een rood vlammend zwaard op de linker schouder.

In de streek worden sint Jacobs schelpen verkocht met het zwaard erop geschilderd.

P7240909Een steen voor 2019, en zo stonden voor elk jaar een steen.

P7240918In het middenpad hadden zij een soort walk of Fame gemaakt. Elk jaar werd dan de naam van een verdienstelijk persoon vermeld. Meestal regionale groot industriëlen en andere bekende personen.

P7240922Een maal van de grote weg de N547 werd het landschap ook mooier. Het kon zo een foto uit het Pajotteland zijn  licht golvend afwisselend bos en weiden . Alleen de geurige eucalyptusbomen die vinden we niet in Brabant .

P7240925Hier een typische beeld van zo een eucalyptusbos, bomen waarvan de schors permanent verveld en waar niets anders onder groeit.

Ondertussen was het mij duidelijk dat het vinden van een overnachtingsplaats niet zo simpel was. Ik zat nog vrij fris te fietsen en de afstand tot Santiago was niet zo veel meer, dus maar door fietsen.

P7240927Bij het begin van de afdaling zag ik in de verte de torens van de kathedraal.

Oef ik ben er, dacht ik, was het maar waar. Het was even zoeken naar de camping, en natuurlijk waar lag de camping aan de andere kant van de stad en gans boven op een helling.

Maar ik ben aan de camping geraakt, snel ingeschreven en ik kon mijn tent gaan opstellen ware het niet dat ik bij wijze van spreken Johan bijna omver fietste. Dat wou toch wel lukken dat ik dezelfde sympathieke West-Vlaamse familie tegenkwam die ik al tweemaal was tegen gekomen.

Petra en Johan hebben mij s'avonds nog een koffie aan geboden in de camper, dat was een goede opkikker. Heel erg bedankt daarvoor.

P7240936En s'avonds als het donker was, vuurwerk, alleen het weer was een beetje spelbreker. Er was veel lage bewolking en te weinig wind zodat er niet veel te zien was.

P7250946

P7250954

En dan de slaapzak in en morgen een beetje uitslapen. En dan op naar de kathedraal .

De groetjes

1. M-Christine Wiggeleer:
    25 juli 2019
    Proficiat, je hebt het gehaald
  2. Kris Verstraeten:
    Dag Rudy
    Je eindbestemming werd me per dag duidelijker en duidelijker. En nu? Toch niet per fiets terug? Wanneer mogen we je terug in de Steenbokstraat zien?
    Nog een fijne dag,
    Kris.
  3. Rudi ASSELBERGHS:
    25 juli 2019
    Proficiat voor je prestatie. Velen kunnen hier enkel van dromen.
  4. Rudy:
    25 juli 2019
    Yes , you did it ! Bewonderenswaardig , lieverdje !!
  5. Goetschalckx Louis:
    Rudy ,
    Veel respect
    Ik heb U van dag tot dag kunnen volgen , enkel spijtig dat U reisverslagen niet doorkwamen.
    En nu een veilige thuiskomst.
    Louis
  6. Julienne wiggeleer:
    25 juli 2019
    proficiat broer goed gedaan nog veel plezier verder
  7. Sonja:
    Proficiat!!!
  8. De Witte Luc:
    Proficiat Rudy puike prestatie
  9. Plugers francis:
    Schitterende prestatie
  10. Oscar janssens:
    31 juli 2019
    Proficiat Rudy, nu alleszins rusten en genieten.
  11. Rudy:
    31 juli 2019
    Oscar ik heb mijn woordenboek na gezien en volgens de uitleg die er in staat mag er alleen uitgerust worden als men meer dan 7000 kilometer heeft gefietst. Een kleine troost voor mij ik ben halfweg, ha ha
    Genieten doe ik elke dag hoor.
  12. Hilde Vanderhaegen:
    2 augustus 2019
    Fantastisch.
    Jij bent toch een krak zeg
  13. Petra en Johan:
    7 augustus 2019
    Hier moet jou toch wel een kopje koffie aangeboden geweest zijn he? 😁☕