Naar Nevers

7 september 2019 - Prémery, Frankrijk

07 september 2019

Dagafstand: 67.45 km

Totale afstand: 6921 km.

De camping ligt deze maal in Prémery.

Goed op tijd vertrokken , de laatste tijd is dat iets na 09 uur.

De mevrouw die gisteren avond het geld in ontvangst had genomen had nog een tip gegeven voor s'morgens.

Koffie kon ik krijgen juist aan de overkant van de grote weg.

Ik daar binnen, klein winkeltje met nog een oude vrouw die inkopen kwam doen.

De twee vrouwen bekeken mij verwonderd, ik zie ze zo al denken wat komt die knappe hier doen.

Ik vroeg of ik koffie kon krijgen, maar natuurlijk ze zeiden het bijna in koor, de winkelierster de keuken binnen voor koffie te maken. En ik een klein babbeltje met de vriendelijke oude vrouw. Na een paar minuten zij ze tegen mij , ga gerust maar zitten, en ze wees naar nog een deur.

Dat was de zitplaats , bibliotheek, computerlokaal alles heel netjes en modern. Er was maar één tafeltje met vier stoelen, en het was lekkere koffie.

Na de koffie kon ik er weer tegen aan.

P9073213Opnieuw passeer ik een grens , gelukkig bestaat ze niet meer, maar toch interessant te weten wat er afgespeeld heeft in die zone.

P9073215Dan kom ik in een heel mooi dorpje, ben je in de buurt ga er gewoon een kopje koffie drinken.

Apremont- sur Allier wat direct ook de naam verklapt van de rivier waar het aan ligt.

P9073218Dat bootje gaat de overkant niet meer halen.

P9073225Het kasteel mooi onderhouden maar ik denk niet dat het te bezoeken is, het park wel.

P9073228Jammer dat de auto er staat, maar het is een heel mooi terras op een binnen plein.

P9073230Nog een paviljoen in het kasteelpark.

P9073236De keersluis in Cuffy.

P9073232Algemeen zicht op de sluis. Dan een paar kilometers fietsen langs het kanaal.

P9073245Een kilometer verder dit kasteel, het was goed afgeschermd door een hoge haag, mijn arm met foto toestel kon er net door.

P9073248Hop naar de volgende speciale sluis. Deze laat de boten zaken vanaf het aquaduct.

P9073250Hier zie je hoe het kanaal over de Loire loopt.

P9073251Alléé de fiets mag ook nog eens in beeld komen, het was wel spannend om langs dat kanaal over dat aquaduct te rijden.

P9073252En dan rij ik Nevers binnen over de mooie brug over de Loire. De kathedraal heerst over de stad.

P9073257Een heldere kathedraal met heel wat kleurrijke glasramen.

P9073258De achterzijde .

P9073259Deze  vier glasramen zijn ontworpen door een Belg.

P9073260en dan was het nog een vrij duistere dag, met de zon zou het nog veel mooier zijn.

P9073261Nog een voorbeeld.

P9073264De kathedraal is wel zo goed als volledig verwoest in de WO II. De heropbouw is begonnen in 1947 en het resultaat is prachtig.

P9073265Hier staat mijn lieveling.

P9073267Deze zijbeuk is niet gerestaureerd je ziet nog de zwartgeblakerde muur met de afdruk waar ooit iets heeft gehangen.

P9073270Dit tafereel is te vinden in de crypte.

P9073272De buitenzijde zijn ze aan het opkuisen.

P9073273Mooi die details.

P9073274

P9073276Place de la République.

P9073277Overzijde het park.

P9073278Een paar kunstwerken in metaal in het park.

P9073280Bij het buiten rijden van de stad deze inrit.

P9073282Nog een paar kilometers fietsen onder dreigende wolken.

P9073285Mooi

P9073286Twee Nederlanders die de andere kant uit fietsen.

Eerst nog inkopen doen en dan in de regen de laatste kilometers afgelegd.

De camping was goed in orde, prijs als ik mij niet vergis 7.36 euro waarvan 4 euro om het internet te gebruiken.

De groetjes en hopelijk tot morgen.

1. Kris Verstraeten:
    8 september 2019
    Inderdaad, Rudy, de kathedraal van Nevers lijkt prachtig te zijn. Je bent al aan de Loire, dus goed op weg naar huis. Groetjes.