Naar Trier en het einde van de groene valleien fietsroute.

31 juli 2022 - Trier, Duitsland

Zaterdag 30 juli 2022, de camping vroeg achter mij gelaten en door het bos naar de route.

Even verderop passeer ik de camping in Alzingen, wat een rustige omgeving !!!!!

De weg gaat mooi op en neer, vanaf Ellange is het prachtig op een oude spoorlijn te kunnen fietsen en dan de afdaling naar de Moezel vallei.

P1010216In Remich dit mooi straatje dat uitkomt op de promenade langs de Moezel.

P1010217Een standbeeld op de promenade die verwijst naar de wijnbouw.

P1010218En nu langs de vlakke jaagpaden van de Moezel.

P1010220Mooie uitzichten, jammer dat er regelmatig ook een drukke weg gebruikt maakt van de vallei.

P1010221Even verderop de weg helemaal afgesloten voor het autoverkeer, fietsers konden gelukkig voorbij fietsen. Een reddingshelikopter op de weg dat voorspeld meestal niet veel goeds. Een minibus die van de weg was geraakt, brandweer en andere hulpdiensten hadden hun handen vol, snel doorgefietst.

P1010224In Wasserbillig het veer genomen, en de weg gezocht naar de camping in Treviris juist voor Trier.

Goede camping met alle nodige faciliteiten en een klein winkeltje zodat ik niet meer naar het dorp moest fietsen.

Dagafstand 75.09 km Totaal 1051.90 km

Zondag 31 juli 2022, het rustig aan gedaan en dan op weg naar het centrum van Trier.

Het eerste opvallend gebouw, in feite nogal een gedrocht.

P1010227Hochbunker Augustinerhof

P1010229Keurvorstelijk Paleis, mooi onderhouden, de cafetaria was nog dicht, jammer.

IMG_20220731_091754Het binnenplein van de Dom, de Dom zelf is een doolhof van gangen en gebedsruimten.P1010233Standbeeld op het binnenplein.

P1010238Binnenzicht

P1010235één van de gaanderijen langs de binnentuin.

P1010237Koepel van een zijbeuk van de Dom.

Het is vandaag zondag, en om 10 uur wordt een mis opgedragen dus moet ik de Dom jammer genoeg verlaten.

P1010242Een putdeksel in Trier, met wapenschild en stadsnaam.

P1010248Beeld van één of andere heilige of bekende persoon, geen idee maar het valt wel op.

P1010247één van de oudste gebouwen in Trier de Porta Nigra, een romeinse toegangspoort.

P1010246Nog zoveel mooie pleinen te veel om alles te tonen, het is niet zo ver dat vraagt voor een weekendje.

P1010256Trier ligt ook aan een pelgrimsweg, maar dit beeld stond aan een grote wijnhandel, ik weet niet of het echt met pelgrims had te maken.

P1010249Naast de moderne auto's dit oud voertuig of mag ik zeggen een paarde koets met benzinemotor.

P1010251

P1010255Een standbeeld op de andere oever de Mariensäule.

P1010258Nog een beeld dat verwijst naar de Romeinse periode. Te vinden langs de stadsmuur.

Er was nog zoveel te zien maar de volgende fiets route staat te wenken.

De Moezelfietsroute van Trier naar Koblenz.

Dat is voor het volgende verslag, de groetjes.