Van Narbonne naar Carcassonne.

5 augustus 2023 - Carcassonne, Frankrijk

Het vervolg van mijn fietsronde.

De Katharen Basken route gaat van Narbonne naar Biarritz.

Er zijn verschillende routes maar ik volg de hoofd route.

P8050693Het vertrekpunt is hetzelfde als het eindpunt van de " groene weg naar de Middellandse zee".

P8050694Heel wat plezier boten aangemeerd in Narbonne.

P8050695Het is een rustig begin , ik volg het Canal de la Robine. Alleen de wind is spelbreker, heel krachtig en voorlopig op de zijkant.

P8050696Het landschap verandert heel snel, ik verlaat de vlakte en ga de heuvels in.

P8050697Juist voorbij La Caunette zijn de eerst ruwe kloven te zien van de Gorges de la Cesse.

P8050699Minerve een eerst bolwerk van de Katharen .

P8050702Het is echt boven de uitgeholde rotsen gebouwd, prachtig om te zien. Wel uitkijken voor de vele toeristen, druk verkeer en niet altijd even veilig.

P8050703Hier komt het water in de kloof, maar dat is al een tijdje geleden, alles is kurkdroog.

P8050704Mont Celebre een helling waar de Ronde van Frankrijk al een paar keer is gepasseerd. In 2016 en 2021.

P8050706Een blik naar links, van daar beneden kom ik. De ganse weg wind op kop, en het was een zeeeer krachtige wind.

P8050708Boven op de hoogvlakte . Sentier des meulières een plaats met verschillende kleine steen groeven.

Reeds in de middeleeuwen werden daar al stenen gedolven.

P8050710Allemaal cactussen, moest je daar invallen, auwwww.

P8050712De windmolen van Villeneuve-Minervais.

P8050713De wijndomeinen worden mooi gepromoot langs de weg.

P8050714In Villeneuve-Minervais is dit rond punt versierd met beelden die verband houden met het zoeken naar truffels.

P8050715

P8050716In het centrum is er ook een museum te vinden over de truffels.

P8050717Even buiten het dorp dit everzwijn, zitten er veel in de omgeving of is het een concurrent van de truffel zoekers.

P8050719Nog een laatste molen , en de wind zit de laatste 20 kilometers in de rug en nog een lange afdaling.

Het was in gestrekte draf naar Carcassonne, waar ik twee nachten op de camping ga verblijven.

Foto's van Carcassonne heb ik vandaag niet meer genomen , te moe , en morgen heb ik tijd genoeg.

Dagafstand: 106.42 km

Duur: 7.39 uur

GS: 13.90 km per uur , zegt al heel veel.

Meer dan 1000 meter gestegen, en dat was allemaal met wind op kop.

En morgen ga ik de stad verkennen.

De groetjes