In België

13 september 2019

Dagafstand: 113.43 km

Totale afstand: 7371 km

Morgen hopelijk internet.

Vandaag ben ik op een camping waar geen wifi is alleen internet via een kabel.

De cafetaria sluit om 21.00 uur en  ik moet naar buiten, .................en buiten heb ik geeeeeeeeeeeeeeen kabel.

De groetjes

Deze ochtend de camping in Doulcon betaald, 08 euro voor een grasveldje en sanitair.

P9133690Het tweede dorpje dat ik tegen kwam had zijn straten mooi versierd. Er was een actie , om ter mooist een versierde fiets aan de straatkant zetten. Ik heb van alle soorten fietsen gezien, zelfs een step en een éénwieler. Het was heel kleurrijk.

P9133691De sporen van de oorlog zijn overal nog te zien in deze streek.

P9133692De bootschap is duidelijk.

P9133693De andere zijde van de bunker was ook duidelijk, hier kom je zo maar niet voorbij.

P9133698Louppy-sur-Loison een boeren dorpje van 148 zielen met een groot verleden. Het kasteel zijn ze beginnen bouwen in het jaar 1620. Het is nog altijd in het bezit van de familie Vassinhac d'Imécourt en is in de zomermaanden te bezoeken.

P9133699Een beetje verder zie ik twee torentjes boven op een heuvel. Ik heb al 25 kilometers in de benen, dus goed opgewarmd voor de helling te bedwingen. Het is de citadel van Montmédy.

P9133702Eerst door een poort met valbrug. Ze zijn bezig deze citadel helemaal te renoveren.

P9133703Oei rood licht, je geraakt hier zomaar niet binnen , straks moet ik mijn bagage nog helemaal uitladen.

P9133712Maar geen nood , het rode licht was voor de kleine tunnel, die was zo smal dat de auto's alternerend er door mochten.

De twee kleine torentjes waren van deze grote kerk.

P9133704Binnen was de kerk al grotendeels gerestaureerd.

P9133707Wat ontdek ik daar, zitbanken die met een deurtje kunnen afgesloten worden. Waar heb ik dat nog gezien, juist in Troyes waar de dame beweerde dat er maar een viertal kerken bestonden in Frankrijk met zo een banken. Ik heb dan de tweede van vier kerken gevonden. Eerlijkheidshalve  de eerste rij daar waren de deurtjes nog aanwezig maar aan de andere banken zag je nog de plaatsen van de scharnieren . De deurtjes zelf waren er niet meer.

P9133719Een luchtfoto van de citadel, het is een volledig dorp binnen de muren, een dorp zonder cafeetje dat kan niet.

Dus zoeken maar.

P9133711Pech in "la bombarde" schenken ze geen koffie meer.

P9133714Op dit pleintje was er naast een grote waterpomp/fontein ook een restaurant met terras. Door de regen was het terras geen opsie dus naar binnen , vriendelijk waren ze niet maar ik heb wel een koffie kunnen drinken.

P9133718Nog een deel van de citadel dat bewoond is. De straten aan de kerk daar zijn de meeste huizen bewoond door kunstenaars. Er is ook een kunstatelier gevestigd in één van de grote gebouwen van de citadel.

P9133716Nog een deel die ze aan het opknappen zijn.

Na de citadel zoefde ik een paar kilometers naar beneden.

P9133721Zo een acht kilometer van de citadel Montmédy staat er opnieuw een merkwaardig gebouw de basiliek de Notre Dame van het kleine dorpje Avioth ( heeft 115 inwoners). De Recevresse ( het kunstwerk) die voor de basiliek gebouwd is , werd waarschijnlijk gebouwd op de plaats waar het Maria beeld werd gevonden.

P9133722Het portaal van de basiliek de Notre Dame  ook de veld kathedraal genoemd.

P9133727Het Maria beeld.

En op weg naar de grens.

P9133732Hier zijn we weer in ons thuis land.

P9133741Het eerste bekende dorp dat ik tegen kom in België is Orval. Hier juist voor de abdij een mooie kasteeltje.

P9133748De abdijkerk met het grote beeld aan de gevel, gefotografeerd van buiten op de straat. Ik was te gierig voor inkom te betalen voor een paar foto's.

P9133745Dit binnenplein kon ik wel vast leggen op de gevoelige plaat daar het de weg naar de winkel van de abdij is. De winkel is heeeeeeel belangrijk. Daar halen de paters hun winst van het zware werk. Ganse karren met bier worden er naar de auto's gereden.

P9133749En of er geen volk was, overal stonden de auto's geparkeerd.

Na de abdij was het een klim van een kilometer of vier . Maar gelukkig weg van de drukte van de abdij.

P9133750Het kasteel du Faing in Jamoigne . Een pareltje zomaar langs de weg.

P9133755Een monument voor Franse gesneuvelden van WO I .

P9133757Je ziet direct het verschil met een Amerikaans of Engels kerkhof, hier is het onderhoud summier en veel bloemen zijn er niet te zien.

P9133758 (1)In de weerspiegeling, ja dat ben ik.

P9133759Hier op de camping mijn mooie plaats aan de zwemvijver.

De eerste camping op Belgische bodem en het valt al een beetje tegen.

Of is het de vermoeidheid die een beetje de kop op steekt.

De groetjes en tot morgen.

1. Kris Verstraeten:
    13 september 2019
    Dag Rudy... Terug in België. Straks mag je eindelijk weer de ganse dag Nederlands praten... Via de nieuwsberichten op TV en radio heeft men het voortdurend over het noodweer in Spanje. Al goed dat je daar nu weg bent. Ik vermoed dat je overmorgen terug THUIS bent? Mijn voortuin is proper, hoor. Ik had je destijds beloofd dat al het onkruid weg zou zijn bij jouw thuiskomst. Weet je nog? Ik zal morgen nog het laatste onkruid van tussen de stenen van de oprit en stoep krabben. Groetjes, Kris.
  2. Petra en Johan:
    14 september 2019
    Dag rudy,
    Wat zien we....?
    Terug in België!
    Dat moet wel heel speciaal aanvoelen na zo'n lange trip. We wensen je alvast een hele goeie thuiskomst. Er zullen je vast veel mensen staan opwachten en toejuichen. Geniet van je aankomst !