Langs de monumenten van WOI.

12 september 2019 - Doulcon, Frankrijk

​​​​​​12 September 2019

Dagafstand : 113.43 km

Totale afstand: 7371 Km

Omstreeks  negen uur was ik weg op de camping van Châlons-en-Champagne eerst terug tot het centrum om de route opnieuw op te pikken.

P9123590Net buiten het centrum loopt de weg door een militair domein. De gebouwen typisch voor een oude kazerne grote gebouwen , hier in een frisse kleur.

P9123591Onderweg soms van die grote boerderijen het lijken wel kastelen, hier in Melette.

P9123594Een paar kilometer verder deze basiliek te midden van een klein gewoon dorp l'Épine.

P9123598Grote delen van de basiliek was reeds gerestaureerd. Er was een kleine tentoonstelling van hoe de steenkappers geduldig de schulpturen namaakten.

P9123599Drie mooie beelden naast elkaar, maar geen uitleg . De middelste kan eventueel Sint Jacob als pelgrim zijn.

P9123603Hier het tabernakel mooi weg gestopt in een kleine nis.

P9123604Voor de gelovigen onder ons een beetje meer uitleg.

P9123605Een mooi geheel maar zeker geen overdadige versieringen.

P9123606Een beetje ingezoemd aan de rechtse kant.

P9123610Algemeen zicht van de midden beuk.

P9123615 (2)En buiten het dorp, opnieuw een open vlakte, weinig verkeer op de weg  maar in de lucht waren ze heel actief.

Er was al een gevechtsvliegtuig overgekomen met veel lawaai maar dat was nog niet genoeg.

Even later met twee vliegtuigen op zeer lage hoogte, juist voor mij een hele scherpe bocht om een beetje verder verticaal in lage wolken te verdwijnen. Dat hebben ze tweemaal na elkaar gedaan, ik moet zeggen het is indrukwekkend zo een geweld.

Het vliegtuig , een mooi driehoek, waarschijnlijk type Mirage 2000.

P9123618Na al die weken fietsen ben ik opnieuw op de "weg van vrijheid" gekomen. Ergens tussen Reims en Verdun. Na een paar kilometers moest ik hem opnieuw verlaten.

P9123620 Ik ben richting Vienne la Ville gereden en daar lag jammer genoeg opnieuw een dode das langs de weg.

P9123624In Varennes-en Argonne dit groots monument van de Amerikanen.

P9123625Heel mooi onderhouden maar bombastisch .

P9123629Hier een algemeen zicht.

P9123636Dat is de moeite waart om langs te rijden, al was het maar voor het uitzicht.

P9123632Een mooie hoog monument .

P9123637Hier sta ik voor het monument, het is wel mooi en hoog.

P9123638De ingang met daarvoor een tekst, daar heb ik een iets duidelijker foto van genomen.

P9123644 (2)Hier de tekst , foto genomen van boven op het uitkijk platform.

P9123639De inkom van de trappen hal.

P9123649Boven aan de trap, een mooie lamp en één van de vier deuren.

P9123642Via elke deur heb je toegang op een klein platform waar op de balustrade de dorpen en voornaamste plaatsen zijn aangeduid.

P9123651Terug naar beneden, 234 treden verdeeld over 12 verdiepingen.

P9123652Geen nood op elk verdiep stond een zitbank om even uit te rusten. Ik heb verschillende bezoekers gezien beneden, maar niemand die naar boven is gegaan.

P9123656Zeven kilometer verder dit groot Amerikaans kerkhof , 42 Ha groot met een kapel en ontvangst ruimte.

P912365914246 grafstenen staan hier waarvan 268 met een Davidster.

P9123660Boven op de heuvel aan beide zijde van de kapel een hoge vlaggenmast.

P9123669Bij het boven komen aan de kapel was het juist 16.30 uur. Elke dag wordt op dat uur de vlag gestreken.

Eerst horen de aanwezigen een paar kanonschoten gevolgd door de "Last Post" , hier een hele mooie versie, gewoon om kippenvel van te krijgen.

Dit is voor mij keer op keer een emotioneel moment, of het op een militaire begrafenis is of op een plechtigheid , dat is altijd een aangrijpelijk moment.

P9123666Links en rechts van de kapel de herdenkingsgallerij, hier staan de namen van de 954 vermiste soldaten gebeiteld in de muur.

P9123665Binnen in de kapel

P9123661Prachtig afgewerkt, een plaats dat om stilte vraagt.

P9123663Prachtig die marmer.

P9123680Bij sommige graven staan vlaggetjes of liggen er bloemen, regelmatig komen hier nabestaanden het kerkhof bezoeken.

P9123682Op het kerkhof zijn er 9 militairen die de "medal of honor" hebben ontvangen. Het was even zoeken maar ik had geluk er eentje te vinden.

P9123671Op de boomstam een boomklever, ik heb er een paar gezien op het kerkhof.

P9123674Het bezoekers centrum, waar vroeger nabestaanden eventueel konden overnachten.

P9123675Nog helemaal het zelfde als eind jaren dertig. Het kerkhof is ingewijd op 30 mei 1937.

P9123672In het bezoekers centrum twee kleine tentoonstellingsruimten, eentje over de oorlog en het materiaal, de andere ruimte over het aan leggen van het kerkhof en het begraven van al die gesneuvelden.

Maar ik was een beetje laat ook hier sluiten ze normaal om 16.30 uur. Ik had wel geluk dat ik van de bewaker snel nog een paar foto's mocht nemen, waarvoor mijn dank.

P9123676Zicht van het bezoekerscentrum naar de kapel , al de graven liggen op de heuvelflank van de kapel.

P9123683Beneden aan de heuvel deze mooi fontein, met rozen en waterlelies.

P9123685

P9123687

" Tijd zal de glans van hun daden nooit doen verbleken" General of the Armies John J. Pershing.

En nu verder naar de camping in Doulcon.

P9123689Daar ligt Doulcon, nog snel de winkel  binnen voor een beetje drinken en dan naar de camping.

Pech het onthaal is reeds gesloten, ik was er om 18.15 uur en het was open tot 18.00 uur. Even gebeld met de verantwoordelijke, geen probleem ik kon morgenvroeg betalen, maar een code voor het internet dat was niet mogelijk. Dus opnieuw geen internet.

Morgen ga België onveilig maken .

Tot dan de groetjes.