Bastogne en de vele monumenten voor de slachtoffers van WO II.

14 september 2019 - Les Forges, België

13 september 2019

Dagafstand: 89.96 Km.

Totale afstand: 7461 km

Deze ochtend de camping betaald 16.90 euro, voor weinig comfort. Niet goedkoop.

Voor warm water moest ik een kaart in een apparaatje steken dat registreerde hoeveel warm water ik verbruikte.

Nu ik had zo iets in de zelfde aard al gebruikt in Frankrijk, daar stonden 20 eenheden op de kaart en telkens er op de knop van de douche gedrukt werd ging er één eenheid af. 20 eenheden was ruim voldoende om tweemaal lang te douchen. Gemakkelijk systeem.

Hier op de camping , mijn kaart in het apparaatje , douchen, afdrogen, aankleden, en de kaart uit het apparaatje nemen.

Tot ik bij het buitengaan een briefje zag hangen hoe die kaart werkte. Eenmaal in het toestel begon de teller te draaien, of je water gebruikte of niet, het was de tijd  die gemeten werd en niet de hoeveelheid water. Dat hadden de slimme Hollanders er allemaal niet bij verteld.

S'morgens heb ik telkens ik de kraan dicht draaide de kaart uit het toestel gehaald, geen tweede maal mij laten beetnemen.

Hoe is het spreekwoord weer , een ezel..... Juist.

P9143760De wat rommelige camping.

P9143762Alles werd afzonderlijk verzameld, blik , glas, kurk, papier enz... behalve restafval dat kon men er nergens deponeren. Mooi initiatief , maar ordelijk zag het er toch niet uit.

Clochimont . En dan op weg naar Bastogne, hier een monument in Clochimont .

Clochimont .Originele poort dat wel.

P9143769Even verder deze weide waar heel veel paarden stonden, van het Ardennen trekpaarden ras.

Het Ardennen trekpaardenMooie dieren, ik ben afkomstig van het Pajottenland en meer bepaald Vollezele. Vollezele was wereld beroemd voor zijn Brabants trekpaarden, die nog groter waren dan de Ardenner. Er zijn honderden paarden verscheept naar de USA en Engeland.

In Vollezele is er ook een klein museum over het Belgische trekpaard.

BastogneBastogne, een stad met een paar mooie plekjes. Het was er heel druk en koning auto heeft het voor het zeggen. Echt aangenaam was het er niet.

De meeste monumenten lagen jammer genoeg te ver van de route om die te gaan bekijken. Zoals het War Museum.

BastogneNog een paal van de "weg van  vrijheid"

BastogneBij het buiten rijden van de stad dit rond punt. Als je goed kijkt zie je renners op het rondpunt en het opschrift "La Doyenne".  La Doyenne of de wedstrijd Luik - Batenaken - Luik , voor de wielerliefhebbers is dat één van de drie monumenten van de voorjaarsklassiekers naast de Ronde van Vlaanderen en Parijs - Roubaix.

Oude spoorweg, Linie 163Dan een mooi stukje over een oude spoorweg, Linie 163. Zalig fietsen.

Monument van de "Easy Compagnie"Hier het monument van de "Easy Compagnie" is ook verfilmd in de reeks "Band of Brothers"

Monument van de "Easy Compagnie"

Monument van de "Easy Compagnie"

P9143786Het landschap is op sommige plaatsen prachtig.

TavignyHet ene kleine dorpje volgt het andere op, hier het kerkje van Tavigny

Tavigny kasteelDit kleine dorpje heeft ook een mooi Chateau.

Tavigny kasteeltuin.In de tuin stonden verschillende sculpturen en er waren mooie zitplaatsen .

In de vallei van de Ourthe.Ik daal verder af naar een paar mooie valleien , zoals die van de Ourthe.

In de vallei van de Ourthe.Hier heb ik het gevoel dat ik in de echte Ardennen aan het fietsen ben. Bossen, rivieren en rotsen.

Omgeving van Moulin de BistainIn de omgeving van Moulin de Bistain deze kleine grot met Maria beeld.

P9143796Een beetje verder dit kleine monument voor Amerikanen die omgekomen zijn .

P9143797

CherainIn Cherain dit oud monster van een kanon.

P9143803Weer een "Col " bedwongen, al moet ik toegeven veel moest ik niet klimmen voor deze col hier.

Het oud station van Lierneux.Aan het oud station van Lierneux  deze kleine herinnering aan vervlogen tijden. Al hoewel er wordt nog steeds gelopen om de trein te halen.

Het oud station van LierneuxHet kan natuurlijk ook met de fiets. In de oude werkplaatsen van de spoorweg is nu een restaurant en feestzaal .

Het restaurant zag er heel mooi uit maar er was een trouwfeest, dus vandaag gesloten.

Even buiten Lierneux.Even buiten Lierneux, ooit was er een garage van LADA , maar nu is het de natuur die stilaan de plaats opnieuw inneemt van de oude garage. Of moet ik zeggen onkruid en een niet onderhouden grond.

Vallei van de rivier de Lienne.In deze vallei van de rivier de Lienne in Les Forges is mijn volgende camping.

Een grasveld langs de rivier, de blok van het sanitair was een eindje stappen. Voor 10 euro mag je niet te veel verlangen , maar het internet dat was 0.00000%.

De groetjes

1. Kris Verstraeten:
    14 oktober 2019
    Dag Rudy. Hier zijn we weer.... Maar naar waar gaat de tocht nu? Daar ben ik toch wel benieuwd naar.
    Groetjes
    Kris.