En bewogen dag in Lourdes.

13 juli 2019 - Lourdes, Frankrijk

13 juli 2019

Geen verplaatsing met de fiets.

Camping Du Loup

Tweede poging voor dit verslag, door slecht internet en waarschijnlijk een verkeerde handeling is het verslag verdwenen!!!!!

Een beetje uitgeslapen en dan naar het Heiligdom via een  speciale toegang, de klanten van de camping mogen die doorgang gebruiken en dat bespaart een hele omweg.

Ik dacht er vroeg te zijn, maar heel wat andere mensen dachten er nog vroeger naar toe te gaan.

Voor de grot was een misviering juist afgelopen, maar er was veel te veel volk dat ik eerst maar de omgeving ben gaan bekijken.

P7130491De grot met daarboven op de kathedralen.

P7130494Eerst de gelijkvloerse kathedraal bezocht, een hele mooie lichte kathedraal met een mooie koepel.

P7130496

P7130495Overal komt men Maria beelden tegen, hier in een zijbeuk van de kathedraal.

P7130497Een zijbeuk van de gelijkvloers kathedraal.

P7130502Hier sta ik boven op de gelijkvloerse kathedraal, het gouden kruis is de bovenkant van de koepel.

P7130504Van boven een goed uitzicht over het grote plein voor de kathedraal, een massa volk is er niet, maar elke groep wil een groepsfoto en dat is soms nogal een gedoe.

P7130512De bovenste kathedraal die bovenop de grot is gebouwd is veel somberder dan de andere.

P7130514De muren van deze kathedraal hangen vol met bedankingen, voor van alles en nog wat.

P7130507Ondertussen was een nieuwe misviering begonnen voor de grot, dus eerst wat anders gaan bekijken.

P7130520De voorkant van de gelijkvloerse kathedraal.

P7130530De kathedraal van op afstand.

P7130531Juist buiten het heiligdom de winkeltjes met prullaria, geen twee winkeltjes maar straten vol.

P7130532

P7130541Maar als je een beetje afwijkt van de route van de gewone toerist, komt men op speciale plaatsen.

P7130542nauwe steegjes, plezierig om door te slenteren en verwonderd te zijn wat er achter de hoek te zien is.

P7130573Het kasteel van op afstand, de inkom was meer dan 10 euro, wat ik veel vind om er eventjes door te wandelen.

Daarna terug naar het heiligdom, het was al heel wat rustiger, het was ondertussen middag.

P7130545Even aan schuiven voor de grot te bezoeken, ook een moment om aan iedereen te denken waarvoor ik hier ben.

P7130549

P7130556Eventjes moeten zoeken voor de plaats te vinden voor een kaars te laten branden. Deze is te vinden op de andere oever in een modern gebouw. Dat is ook wat mama wou doen, een kaarsje laten branden , om een beetje meer tijd te krijgen, voor genezing......

P7130566Kaarsen in allerlei grotes, ieder zijn ding maar ik hou het bij een eenvoudige kleine kaars, het geld voor een grote kaars zou ik schenken aan een of ander goed doel.

En zo zit mijn dag er bijna op, eerst nog even zoeken naar nieuwe gasflesjes, wat niet zo eenvoudig is, pas in de derde winkel waren het de juiste.

En morgen richting de echte bergen.