Lissabon tot de volgende keer.

12 augustus 2019 - Alcácer do Sal, Portugal

12 augustus 2019

Dagafstand: 106.09 km

Totale afstaand: 4352 Km

Vandaag overnacht ik in Alcacer do Sal.

Na een weekje samen met Hilde Lissabon onveilig gemaakt te hebben, zijn we samen naar het metrostation Rato gestapt om daar afscheid te nemen.

Hilde naar de luchthaven en ik naar de veerhaven, de overvaart naar Montijo was best pittig, er stond hevige wind en er waren schuimkopjes te zien op de Taag. Om 10.30 uur was ik aan de overkant.

P8121714Er was geen volk op de overzetboot en mijn stalen "ros" stond er maar eenzaam bij.

P8121721Door de vuile venster toch nog snel deze foto van Lissabon.

P8121726Daaaaaag Lissabon.

P8121757De grote brug in de verte is de brug Vasco da Gama brug.

De route van Montijo naar Setubal was de meest armzalige en vuile weg die ik deze fietsreis ben langs gereden.

Veel grintwegen, vervallen industrie,vervallen huizen en vooral heel veel afval.

P8121774Dit was een minder erge vervuilde plaats, op sommige plaatsen hopen afval van zetels , dakpannen tot koelkasten, enz...

P8121793In Setubal het tweede veer genomen naar Troia, Het verschil kon niet groter zijn een schiereiland met super de luxe vakantieparken, heel veel natuur en geen afval en dit op een paar kilometers.

P8121796Mooi strand en het mooiste van deze overvaart kan ik jammer genoeg niet laten zien dat was een dolfijn die voor de boeg van het schip aan het zwemmen was. Tegen de tijd dat ik mijn fototoestel had genomen was hij verdwenen.

P8121800De boeg van de overzet, jammer genoeg zonder dolfijn.

P8121810De overzetboot op een mooi stukje in de monding van de rio Sado.

P8121822Een strand juist voor Comporta  aan de oceaan .

P8121824De weg van Comporta tot Alcacer do Sol was eentonig maar één natuur, grote bossen of plantages van kurkeiken.

P8121830Ook de ooievaars waren op de zeldzame groene plekken aanwezig.

P8121832Hier een kurkeik waar de korst juist is verwijderd.

P8121835Na dertig kilometers rechte wegen met weinig afwisseling de fiets en wandelbrug in Alcacer do Sal de camping die lag natuurlijk boven op de berg.

De eerste fietsdag is opnieuw gevlogen en het meest zuidelijk punt is nu bereikt, vanaf nu is het terug noordwaarts.

Tot de volgende en ik denk dat ik goed zal slapen na die honderd kilometers.

1. M-Christine Wiggeleer:
    13 augustus 2019
    Ik hoop dat jullie beiden hebben genoten van deze week te samen, goede terugreis naar het koudere noorden
  2. Rudy:
    13 augustus 2019
    Christine wij hebben heel hard van deze week genoten, nu is het vooral weer in mijn ritme komen.
    En ik breng het warme weer mee.
    De groetjes
  3. Kris Verstraeten:
    Dag Rudy
    Ik heb inderdaad Hilde al terug in onze straat mogen zien. Ik hoop dat jouwnterugweg goed verloopt, ook in goede weersomstandigheden. De wwersvoorspellingen voor Lier zien ervoor deze week alvast niet goed uit.
    Fijne groetjes
    Kris.
  4. Rudy:
    13 augustus 2019
    Kris ik ga proberen een beetje mooi weer mee te brengen naar Lier, hier is het in ieder geval nog altijd schitterend.
    Vandaag iets boven de 30° wel met een strakke wind.
    De groeten
  5. Kris Verstraeten:
    14 augustus 2019
    Wauw. Weer om van te dromen. Hier is het nu ( 7u15) koud, echt weer om een extra truitje aan te trekken. Ik hoop dat het de volgende dagen droog blijft zodat ik in de voortuin kan werken. Ik wil dat hij proper is op de dag dat jij hier aankomt. Groetjes.