Eder radweg van Reddighausen tot Hann Münden.

7 augustus 2022 - Hann. Münden, Duitsland

Zaterdag 06 augustus,

Goed geslapen, rustige mooie omgeving en de zon is weer van de partij.

Het onthaal was reeds open wat in vele campings s'morgens nog gesloten is.

Afscheid genomen van de vriendelijke uitbaters en dan op weg.

P1010398Het is opnieuw een groene vallei, de Eder is nog maar een kleine rivier die ik af en toe oversteek maar een jaagpad is er niet.

P1010399Juist voorbij Rennertehausen waar de vallei vlak en tamelijk breed is deze mooie uitkijktoren. P1010400Tafel en banken passen perfect bij de uitkijktoren.

P1010405Waar de vallei smaller is komen Eder treinsporen en fietsweg kort bij el kaar.

Het treintje die hier voorbijkomt is een diesel voertuig en bestaat uit twee wagonnetjes.

Er zijn niet te veel campings langs de route en daarom laat ik sommige kleinere steden links liggen en volg ik gewoon de route.

P1010417Het eerste stadje welke ik bezoek is Frankenberg, mooi en zoals de naam het zegt ligt het oude stadsgedeelte boven op een berg. Dus klimmen geblazen.

P1010418Standbeeld op het marktplein met heel wat vakwerkhuizen.

P1010420Dit huis is wel een beetje scheef, waren ze dronken tijdens het bouwen of is het maar optische bedrog.

P1010422De kerk was niet te bezoeken door een eredienst.

Beneden in het stadsgedeelte in het schoppingscenter Herkules iets gaan eten. Op het terras was het fris maar binnen was het gezellig warm. Na Frankenberg een heel mooi gedeelte om te fietsen, in de bosrand ligt golvend en een goede grintweg.

P1010406Herausen niets speciaal ware het niet dat hier de Edersee begint.

P1010410Het waterpeil is wel heeeeeel laag, normaal kan je hier ook met booten varen.

P1010407Deze brug " Asseler Brücke " is normaal niet te zien zij ligt meters onder het wateroppervlak. en er is een veerdienst.

P1010411Hier kan er gelukkig nog gevaren worden, met op de achtergrond Schloss Waldeck. P1010412Het Schloss Waldeck.

P1010414De stuwdam van de Edersee.

P1010415Een kleine stuw stroom afwaarts van de Edersee.

Een camping heb ik gevonden in Mehlen , kleine camping met de nodige faciliteiten.

Jammer dat de uitbaters omstreeks 19.00 uur de cafetaria sluiten en naar huis gaan.

Dagafstand: 86.96 km  een totaal van 1622.36 km .

Zondag 07 augustus,

Door de dauw tentzeil nat ingepakt, maar ik was voor acht uur al op weg.

Vandaag is het een lange rit naar de volgende camping.

P1010425Het eerste stadje vandaag is Fritzlar, opnieuw een mooi gezellig stadje met een omwalling waar nog heel wat van bewaard is.

P1010429De omwalling.

P1010426Doorgang in de omwalling.

IMG_20220807_104804Nog een zicht op de omwalling.

P1010431De vallei wordt op sommige delen heel breed met heel wat vlakke rustige wegen.

P1010432Altenburg

P1010434Felsburg in Felsberg in de streek zijn er verschillende ruïnes te vinden.

P1010436Mooi picknicktafel in Haldorf. Drie kilometer verder vloeit de Eder in de Fulda.

P1010437Mooie brug voor fietsers en wandelaars over de Fulda, in Fuldabrück een voorstad van de stad Kassel.

Vlak bij is er één van de grootte Volkswagen fabrieken in Braunatal.

P1010440Kassel fiets ik binnen via het mooie en grote park Karlsaue.

P1010441Ondanks het zondag is is er ruimte genoeg om rustig te genieten van de omgeving.

De weg langs de Fulda was wel druk, veel fietsers en wandelaars.

P1010442Een klein pikhouweel .

P1010468 BISDocumenta 15 was dit jaar gerealiseerd door Ruangrupa uit Jakarta.

Een gemeenschappelijke Indonesische rijstschuur is opgebouwd voor het museum

P1010445Het park aan de Orangerie.

P1010446Schloss Orangerie Kassel.

P1010449Het hoogtepunt in Kassel is het Unesco werelderfgoed bergpark Wilhelmshöhe

Ik was omstreeks 1520 uur aan de fontein, er stond al heel wat mensen te wachten op het ogenblik dat de fontein ging spuiten;

Er zat een oudere man op een bank en ik was gaan vragen wanneer het water beneden zou zijn.

Iets na half vier zei hij, een heel vriendelijk man. Ik was een paar meter verder gaan staan, en een minuutje later was er opnieuw iemand die ging vragen wanneer het water kwam. Iets later opnieuw iemand, toevallig keek hij mijn richting uit en ik zei hem dat hij geld moest vragen voor als gids te fungeren. Hij vond het in ieder geval grappig.

IMG_20220807_154557Het was wel druk als het volk beneden was samen gekomen aan de fontein.

P1010462Van 1 mei tot 3 oktober kan men elke woensdag en zondag het water volgen vanaf het standbeeld Hercules tot beneden waar een waterfontein van wel 50 meter hoogte de afsluiter is.

P1010465Vanaf de Fulda is toch wel vier kilometer naar boven fietsen, vooral de laatste kilometer is steil.

Maar nu kan ik terug naar beneden zoeven.

Na Kassel is het de oever van de Fulda volgen tot aan de camping in Hann Münden.

Het kleine stadje ligt aan de samenvloeiing van de Fulda en de Werra en samen vormen ze vanaf nu de Wezer.

P1010471Deze steen is te vinden aan de samenvloeiing.

Het tentenveld was helemaal in de uithoek van de camping, en het sanitair was verdeeld over twee gebouwen.

Het was een beetje zoeken, afwassen was alleen mogelijk in een gebouw in het begin van de camping.

Dagafstand was 111,83 Km wat een totaal geeft van 1734,19 km.

Hier eindigt mijn routeboekje en begin ik morgen aan het volgende de " Wezer Radweg".

Van Hann. Münden naar Bremerhaven.

De groetjes