Start van de Lahn-Radweg.

5 augustus 2022 - Reddighausen, Duitsland

Bij het buiten rijden van Koblenz direct de Rijn overgestoken.

De Rijn even gevolgd via een smal wegje. Niet het mooiste traject maar het zijn maar een paar kilometers.

P1010321Zicht op de Rijn.

P1010323Tegenover de monding van de Lahn het Slot Stolzenfels .

Vanaf hier volg ik de rivier de Lahn , veel kleiner dan de Rijn en de Moesel maar veel ruwer, groener en afwisselden.

P1010324Standbeeld in Niederstein.

P1010326Schloss Lahnstein Het eerst langs de rivier de Lahn, hoeveel volgen er nog?

P1010329Bad Ems is een heel mooi stadje, aan de naam te zien het is een kuuroord, het heilzaam water borrelt zomaar uit de grond. Het park en de hotels zien er verzorgd uit.

P1010330De vallei is heel wat smaller en geen wijngaarden!!

Vandaag kampeer ik in Nassau, een camping die ook gebruikt wordt door kano en kajaks gebruikers.

Er worden hier op de Lahn meerdaagse tochten gemaakt en de rivier is druk bevaren .

Het onthaal was maar zeer koel, eerst moeten telefoneren naar een gsm nr en na een paar minuten kwamen ze open doen.

Inschrijven of uitleg was allemaal niet nodig,15 euro  en ik kon mij op het grasveld recht tegenover het onthaal mij installeren.

Geen internet dat kreeg ik nog te horen, ik naar buiten en achter mij de deur opnieuw op slot.

Als ik naar de douche ging zag ik dat er ook een cafetaria aan de achterzijde was, en daar zat de ganse familie gezellig bij elkaar.

PECH ik had geen douche muntje, terug naar mijn tent, geld gaan halen, naar de cafetaria en ze wisten direct wat ik kwam halen.

Eindelijk douchen.

Mijn dagafstand was 88.15 km en een totaal van 1298.43 km

Morgen ziet het er iets zwaarder uit op de kaart, ik ben benieuwd.

Woensdag 03 augustus , de tent eerst laten drogen, inpakken en dan de fiets op.

Een golvend parkoers volgens het routeboekje, het was wel wat anders direct een serieuze klim en het bleef maar op en neer gaan.

P1010333De groene vallei van op een hoogte gezien.

P1010335Dat het niet altijd even vlak is, bewijs 16%, gelukkig voor mij is het een afdaling.

P1010336Het Kloster Arnstein in het dorpje Obernhof. Een zone met pittige beklimmingen.

P1010337Een foto genomen in Holzappel, na een beklimming van iets meer dan 4 km. wel in twee knikjes.

De andere zijde een steile afdaling van 3.4 km , ik had compassie met de fietsers die daar naar boven aan het kruipen waren. Het was een stuk steiler en de beklimming was zonder knikjes.

P1010342Het stadje Diez.

P1010341Gezellige straatjes.

P1010338Zicht op het stadje dat mooi tussen de heuvels ligt.

P1010339Het Grafenschloss torent boven Diez uit.

P10103405 km na Diez is in de verte Limburg an der Lahn al zichtbaar.

P1010344Hele mooie stad, met heel wat terrassen en winkels. Het was moeilijk kiezen waar ik mijn voeten onder de tafel ging schuiven.

P1010346Boven op de top deze Dom .

P1010347De moeite om naar boven te fietsen.

P1010350Groot maar vrij somber.

Voor de Dom nog een praatje gemaakt met een andere fietser, die reed op een koersfiets met weinig verpakking naar familie.

Ik heb hem wel er op gewezen dat hij op zijn kaak een grote veeg met kettingsmeer had.

Hij zag er mooi uit.

P1010353Runkel , de oude brug over de Lane met op de achtergrond de Burg Schadeck

In Odersbach is mijn volgende camping, eerst nog een winkel gezocht maar niets te vinden.

De camping was mooi uitgerust, vriendelijk onthaal, gelukkig een klein winkeltje en goed sanitair.

Het is opnieuw een camping dat goed in de smaak valt bij de de waterrecreanten.

Voor morgenvroeg broodjes besteld.

Dagafstand 80.34 km  een totaal van 1378.77 km

Donderdag 04 augustus, broodjes opgehaald, ze smaakten, alles mooi laten drogen en dan mijn weg naar de route gezocht.

De mooie stadjes volgen elkaar snel op.

P1010354Het barokke kasteel in Weilburg, het is een heel uitgestrekt paleizencomplex.

P1010356Het binnenplein dat klaar stond voor een klassiek concert.

P1010358Op het plein voor de slosskirche twee grote basviolen die mooi versierd waren, en met de verwijzing naar de verschillende concerten die gingen plaats vinden.

P1010357Fontein alleen het water ontbrak, of was het opgedroogd!

P1010362Hier zicht op één van de mooie tuinen.

P1010363

P1010364Mooi verzorgd, verschillende jonge mensen waren bezig met het onderhoud.

P1010367Een balustrade die echt wel op valt.

Het volgende stadje is Wetzlar.

P1010374Een mooi pleintje.

P1010368De oude brug  in Wetzlar.

Na Wetzlar een camping gezocht die ik gevonden heb in Wißmar.

Camping gelegen aan een mooi recreatiemeer, ondanks de drukte aan het meer een rustig tentenveld.

Een groot min punt was het sanitair, mensen op doorreis kregen geen toegang tot het sanitaire gedeelte voor kampeerders.

Gevolg ik kon mij douchen en wassen in het sanitair waar ook alle dagjestoeristen binnen konden.

Je kunt het u al voorstellen, vuile wc, douche die vol zand lag en een wastafel waar iedereen zijn handen kwam wassen na het wc .

Het was nochtans een splinternieuwe blok. En een toegangsbadge voor het sanitair gedeelte was echt geen grote moeite geweest.

We waren met 4 fietsers en twee mensen die met een kajak onderweg waren.

De dagafstand 70.45km  en een totaal van 1449.22km.

Vrijdag 05 augustus, er is deze ochtend een beetje regen gevallen net goed om alles nat te maken. Alles nat ingepakt en dan de mooie route verder gaan ontdekken.

P1010375In de verte is al een iets grotere stad te zien, Marburg.

P1010389Helemaal naar het schloss gereden, en het waren op sommige stukken slechte kasseiwegen.

De muur van Geraardsbergen was er niets tegen.

P1010387Doorgang naar de achterzijde.

P1010391Het is zo groot dat het in één beeld niet vast te leggen is.

P1010380Gezellige studentenstad met verschillende mooie wijken.

P1010392Bij het naar beneden rijden dit schattig sculptuur.

P1010393En wat denk je van deze muur?

Of het nu ezel- of paardenhoofden zijn dat laat ik in het midden maar hier verlaat ik Marburg.

P1010394In Biedenkopf verlaat ik de vallei van de Lahn en zoek ik mijn weg naar de vallei van de Eder.

Via Google Maps een weg bepaald dat het meest eenvoudige leek,  in de praktijk een waar avontuur om de weg te volgen en te vinden. Op zeker moment was er zo goed als geen weg, allen een veldweg die zo goed als niet gebruikt werd en stilaan overwoekerd was door bramen en onkruid. De kam die ik over moest was wel heel mooi , ruige natuur afgewisseld met velden en kleine dorpjes. Hier kan men fietsen zonder veel mensen tegen te komen, in zekere zin zalig maar de weg vragen kan dan ook niet.

P1010397Na een mooie afdaling (grintweg) in een bos eindelijk de rivier die ik moest hebben, de Eder.

Juist voorbij Reddingshausen is er een camping in een gehucht Hobe.

Een camping die door een jong koppel was overgenomen en waar nog een beetje werk te verzetten was;

Wel heel vriendelijke en behulpzame mensen, er was zelfs internet.

De natte tent van deze ochtend laten drogen en genoten van de rust, het was een lange fietsdag.

Dagafstand maar 86.18 km  totaal van 1535.40 km, gemiddelde snelheid was maar 14.49 km/uur en 5.56 uur op de fiets gezeten.

Begin van een nieuw route boekje de Eder-Radweg deze volg ik tot Hannoversch Münden (Hann Münden).

Voor mij een gekende streek aangezien Bad Arolsen hier niet zo heel ver vandaan ligt.

Een kleine 10 jaar in Arolsen gewerkt, en de Eder, Diemel en Wezer Valleien onze oefenzones waren waar in conflict met eventuele vijand uit het oosten de eerste hindernissen moesten opgericht worden om ze tegen te houden.

Nostalgie uit de jaren 80.

De groetjes