Tot de volgende keer België, dag Nederland.

15 september 2019 - Eijsden, Nederland

Dagafstand: 81.78 km

Totale afstand: 7640 km

De camping is in Eijsden aan de Maas, hele goede camping op een kleine 7 km van het centrum van Maastricht.

De fietsroute langs oude wegen en pelgrimssteden naar Compostela eindigt hier in Maastricht aan het station.

En dan is het nog een 120 kilometer tot thuis.

Het voordeel het is bijna altijd over het jaagpad van het Albertkanaal . Als de wind natuurlijk niet in het nadeel blaast anders zijn het ere nog een paar uurtjes bij.

Deze ochtend was het erg koud. De tent opnieuw kletsnat ingepakt en iets na 9 uur was ik weg.

Eerst rustig warm rijden en genieten van de eerste zonnestralen door de bomen.

Langs de Lienne.Het was nog heel rustig op deze weg.

Langs de Amblève juist voor Stoumont : wasbeertje.Slecht nieuws deze wasbeer heeft het niet gehaald. Zonde maar ik verschiet er niet van er wordt hier heel snel gereden.

Boven Stoumont.Even voorbij het wasbeertje begon ik aan mijn langst beklimming van de dag. Eerst van de Amblève naar Stoumont.

In stoumont juist op het kruispunt waar ik links het tweede deel van de beklimming begon een bakkerij patisserie.

Direct de remmen dicht en naar binnen, een eerste koffie met een croissant . Dat heeft heel goed gesmaakt en ik was helemaal opgewarmd.

Boven Stoumont.Bijna boven, de vallei diep onder mij, Het was een klim van 6.5 kilometer met een 6 a 10 % stijgen.

Boven Stoumont.Helemaal boven zijn het de uitlopers van de Hoge Venen, typisch de hoge graspollen.

Theux : dasDan weer slecht nieuws juist voorbij het centrum van het dorpje Theux deze das, die heeft het ook niet gehaald.

de ruïne van het kasteel van Theux.Nog net door de bomen zie je de ruïne van het kasteel van Theux.

P9153822Voor mijn oud collega's , ik ben door het dorpje gereden waar een paar jaren geleden de grote oefening plaats vond. De evacuatie van de schoolkinderen uit een school in het dorp Limbourg, Jalhay, Elsenborn, waar is de tijd!!!!!

P9153824Dat moet toch ergens een kruising zijn, een gewone koe is het niet en een Schotse hooglander is het ook niet. Het zal misschien een ongelukje geweest zijn.

De abdij van Val-Dieu, hier de basiliek .De abdij van Val-Dieu, hier de basiliek .

De abdij van Val-Dieu, het binnen plein.Het binnen plein.

De abdij van Val-Dieu, het wegje naar het park.De achterzijde en ook de weg naar het park.

De abdij van Val-Dieu, het park.Het park dat mooi is onderhouden en ongeveer 6 ha groot is.

De abdij van Val-Dieu, het parkNog een ander zicht.

De abdij van Val-Dieu, de basiliek .Van binnen, voor mij is het een heel  sobere basiliek.

De abdij van Val-Dieu, bichtstoel.Wel op vallend zijn de mooi versierde biechtstoelen.

Er is ook een restaurant en terras, het was gelukkig iets minder druk dan in Orval.

herdenking 75 jaar bevrijding.Juist over de Nederlandse grens waren de straten nog allemaal versierd van de herdenking 75 jaar bevrijding.

Het was wel een fietsweg langs wegen dat motorrijders ook graag nemen, veel bochten.

Maar het is mij tweemaal overkomen dat motorrijders aan hele hoge snelheid mij rakelings voorbij vlogen. Echt bangelijk, het was de gevaarlijkste fietsdag van mijn volledige tocht.

Nu morgen nog een laatste lange fietsdag en dan kan ik de was nog eens doen.

Morgen zal het misschien er niet van komen maar woensdag en donderdag werk ik de blog verder af zoals het hoort.

Nog een fijne avond ,

de groetjes.

1. Kris Verstraeten:
    15 september 2019
    Ik vraag me elke avond af wanneer je thuis gaat aankomen, Rudy. Ik had zo een vermoeden dat dit vandaag zou zijn. Neen dus. Tot morgen? Nog via de blog?
  2. Annie Wiggeleer:
    welkom back brother
  3. M-Christine Wiggeleer:
    16 september 2019
    Proficiat broer en nog even de tanden op elkaar voor de laatste kilometers