Naar de camping Municipal in Lezay.

18 augustus 2023 - Lezay, Frankrijk

Gisterenavond was een jong koppel plots wakker geworden, hun getater en gelach heeft tot een stuk in de nacht geduurd.

Het was een relatief korte nacht, s' morgens begon het in de verte een beetje te onweren.

Snel mij gaan wassen alles vlug afgebroken en ingepakt.

Juist op tijd. In een spurtje tot aan het onthaal, dat was nog gesloten, maar het afdak heeft zijn dienst bewezen.

De hemelsluizen gingen open en het was geen buitje maar een heuse waterval. Gelukkig was het niet onderweg.

Na een kwartiertje ben ik vertrokken, het was nog zachtjes aan het regenen maar ja je kunt moeilijk een halve dag staan wachten.

Er ontbrak een pagina in het routeboekje maar via Google Maps was de weg goed te vinden.

Het waren wel stevige hellingen. Maar terwijl ik naar boven aan het rijden was kreeg ik soms wel aanmoedigingen. Dat was leuk, maar achteraf gezien liep de normaal route iets ten westen en waren de steilste hellingen niet nodig geweest.

Goede training !!!!

P8181118Château de Taillebourg , het dorp heeft heel wat van zijn glorie verloren.

P8181120Een tweede gebouw boven in het dorp, de restauraties zijn begonnen maar nog heel veel werk.

P8181122Ook de tuin of moet ik park zeggen ziet er maar troosteloos uit.

Beneden aan de helling wel een nieuwe parking voor campers.

P8181123Saint-Jean- d'Angély mooi klein stadje.

P8181124"Hier waak ik " boven op een toegangspoort dit beeld.

Terwijl ik deze foto aan het nemen was, was er een dame op leeftijd die mij aansprak.

Het was een heel boeiend en leuk gesprek. Samen met haar man zaliger had ze heel wat jaren doorgebracht in de Franse kolonies.

Haar man was Commissaris bij de politie geweest. Het was niet alleen zijn politiemannen maar ook hun families dat hij moest helpen in het buitenland. Het was een hele mooie tijd. Maar ze was nog steeds actief bezig met van alles en nog wat. Die wordt zeker honderd jaar , als ik het goed begrepen heb was ze nu 85 jaar.

P8181126Het centrale plein met het stadhuis.

P8181127Tegenover het stadhuis dit gerechtsgebouw.

P8181128En een feestzaal mag ook niet ontbreken. Alleen jammer dat het plein volledig vol staat met geparkeerde auto's.

P8181130Nog een paar mooie woningen in een zijstraat.

P8181131Een andere zijstraat, hier is nog een beetje werk aan om alles op te frissen.

Na een koffie op het marktplein zet ik mijn tocht verder.

P8181133Het kerkje van Nuaillé-sur-Boutonne. Om binnen te geraken moest je een soort van deur met muggengaas open schuiven. Het diende om de katten buiten te houden.

P8181137Buiten zicht, de plaatselijke cafetaria was jammer gesloten. Geen koffie Blééé bléééé.

Een kleine tien kilometer verder kwam ik in Aulnay.

P8181139De romaanse kerk Saint Pierre was een mooie en vooral frisse kerk. Buiten waren de temperaturen, goed aan het stijgen.

P8181140Het is een typische romaanse kerk , maar alleen voor de stilte is het soms de moeite om even binnen te gaan.

P8181143Een van de weinige beelden die er stonden.

P8181146Zicht vanop het kerkhof , waar  de overblijfsel van hele oude graven schots en scheef verspreid lagen.

Op het marktplein in de" Le Concorde" een koffie gaan drinken.

Even buiten de stad een splitsing verkeerd ingeschat en het bos ingereden via een mooie dalende weg.

P8181149Via een stevige klim en de Camping Le Lizot terug op de goede weg. Een paar kilometers op gravel, gravel vindt ik altijd leuk om op de fietsen.

P8181152Zo een wegen kom ik regel matig tegen, rustig, mooi zicht en niet te veel bergop.

In het stadje Melle nog iets gaan drinken want het is ondertussen heel warm geworden. De camping in Melle laat ik links liggen en ga door naar Lezay.

P8181153Het is opnieuw een streek met heel wat kastelen.

In Lezay eerst naar de winkel en dan naar de Camping municipal du Parc.

Hele kleine camping zonder onthaal, sanitair was basic, maar wel proper.

Tent opgezet en ondertussen een babbeltje met andere kampeerders.

Internet was er niet, maar rust en groen des te meer.

S'avonds was er in het park naast de camping een gratis concert. Mathieu Touzot is een artist die een beetje vergelijkbaar is met Johan Verminnen . Het was rustige , mooie muziek alleen de regen was een paar minuten spelbreker.

Dagafstand: 102.12 km

Duur: 6 . 17 uur

GS: 16.24 km per uur.

De groetjes en morgen naar Châtelleault.