Fiets laten herstellen en dan naar Saintes.

17 augustus 2023 - Saintes, Frankrijk

Op de camping nog een koffie gedronken en dan naar de fietsenwinkel.

De voorste rem heeft geen remkracht meer door een lekje.

Dat is het nadeel van het remsysteem Magura ik kan zo een probleem niet zelf oplossen.

De fietsenwinkel Giant is een kilometer van de camping. Vriendelijk personeel maar het systeem Magura hadden ze niet.

Driehonderd meter verder is een andere winkel Cycle Elec Vaux sur me. Zij verkopen alleen elektrische fietsen maar ook het merk Gazelle. Maar opnieuw pech de technieker is met verlof. De eigenaar is dan beginnen rondbellen en een collega in het centrum van Royan kon mij helpen.

Op tweehonderd meter van de kathedraal was de winkel, al de bagage binnengezet en als de fiets klaar was gingen ze mij bellen.

Ik had even de tijd om de kathedraal en omliggende straten te gaan verkennen.

P8171095Ik ben in Royan je kunt er niet naast kijken.

P8171092In WO II is Royan heel zwaar gebombardeerd geweest en de kathedraal was helemaal vernield.

P8171094Dit is de nieuwe, moderne kathedraal van Royan.

P8171082Helemaal opgetrokken in gewapend beton. Zicht naar de achterzijde.

P8171085Zicht naar het altaar.

P8171090Dit glasraam is achter het altaar.

P8171088Achteraan aan de hoofdingang  en op de zijkant, zijn deze kleine glasramen te vinden.

P8171091Op het ogenblik dat ik binnen kwam was er iemand op het orgel aan het spelen.

Ik weet niet welk muziekstuk er gespeeld werd maar voor mij was het fantastisch.

Omstreeks 12.00 uur kreeg ik een berichtje dat de fiets hersteld was.

44 euro armer maar ik kon vertrekken.

P8171100Even de juiste weg zoeken tussen al die nieuwbouw en nieuwe wegen.

Hier sta ik 400 meter buiten de buitenwijken van Royan. In de verte een vliegveldje waar ze aan het parachutespringen deden.

P8171101Sommige lieten zich als een baksteen naar beneden vallen, anderen genoten iets langer van hun tijd in de lucht.

P8171102De kleine dorpjes volgen elkaar snel op , hier Thézac.

P8171104De basiliek van Saintes, waar nog heel wat aan te restaureren is .

P8171113Ze is gelukkig beschermt.

P8171112De middenbeuk , niet zo spectaculair, ook omdat alle versieringen waren weggehaald voor komende werken.

P8171106De crypte was wel de moeite om binnen te lopen.

De crypte heeft een aparte ingang, en het was er lekker fris;

P8171110Mooie details , ook hier nog een  beetje restauratie werk.

P8171117In de stad een paar kleine gezellige straten.

P8171114Het gerechtsgebouw.

P8171115Arc de Germanicus, staat op de oever met op de achtergrond de abdij van Saintes.

P8171116De oever van de Charente.

De camping Municipal was vlak bij het centrum te vinden. 14.20 euro met Elec;

Hele ruime camping met vriendelijk personeel, zwembad, restaurant en wifi .

Mooi plaatsje uitgezocht en dan naar het terras voor een beetje aan de blog te werken.

Dagafstand: 63.50 km

Duur: 3.54 uur