Naar Thionville aan de Moesel.

18 juli 2023 - Thionville, Frankrijk

Deze ochtend geen kerkklokken, maar ik was toch al wakker voor mijn wekker die op 07 uur staat.

Het dagelijkse ritueel:

- Eerst mij gaan wassen

- Alles inpakken van slaapgerief.

_ De fietstassen naar buiten en de binnentent afbreken.

_ Tent afbreken en te drogen leggen indien mogelijk.

- Dan ontbijt

_ De rest inpakken zoals het stoeltje.

_ Fietstassen op de fiets.

_ Drinkbussen met fris water vullen.

- In smeren tegen de zon

- Dag zeggen en op weg naar de volgende camping.

P7180070Nog maar een paar kilometers aan het fietsen en dit stukje natuur tegen gekomen.

Op de voorgrond waren alle bomen zo dood als maar wat, was het daar misschien toch niet zo een gezonde natuur???

P7180071In Pettingen deze ruïne.

P7180073In Mersch moest ik onder de sporen door via een mooie geschilderde tunnel. Mooi dat het seinhuisje of wat het ook mag wezen op de muur is verder geschilderd.

P7180075Luxembourg stad, ik ga de stad doorkruisen in de nabijheid van de rivier Alzette.

P7180080Een van de toegangspoorten hier de Eich poort.

P7180082Romaanse Orthodoxe kerk .

P7180083Béincken Bréck  als je daar recht naar boven kijkt zie je een enorme nieuwe metalen brug.

Niet mooi maar dat zal de vooruitgang zijn zeker.

P7180085Een van de straten die naar het oude stadgedeelte loopt.

Helemaal tot in het oude stadsgedeelte ben ik niet gereden, dat is eens voor een weekendje.

P7180086Nog zo een straatje met op de achtergrond de bovenstad.

P7180087Eventjes inzoemen.

P7180088Juist buiten het toeristisch gedeelte, kraakpanden, oude bedrijfsgebouwen en braakliggende oude fabrieksterreinen. De opstijgende vliegtuigen komen hier rakelings over de boomtoppen.

P7180089Charly Gaul de Eddy Merckx van Luxenburg, verrassend dat het in het bos langs de Alzette staat.

P7180090En nu de volgende grens over. Nu weet ik tenminste dat ik in de bebouwde kom niet meer dan 50 kilometer per uur mag fietsen. Ik zal wel uitkijken, mij gaan ze niet flitsen.

P7180091Juist de grens over , zicht links van mij.

P7180092Zicht rechts van mij, de wolkenfabrieken van Cattenom . Je zit het aan de lucht ze zijn vandaag niet actief.

P7180093Lac du Mirgenbach juist tegenover de centrales.

Aan de Moesel gekomen , een eindje de route verlaten voor de camping in Thionville.

In het boekje 4 km ik heb er iets meer dan 7 overgedaan.

P7180095Langs de Moesel deze ooievaar die voldoende had gegeten. Voor één keer was ik snel genoeg.

P7180096De andere zijn hun buikje nog aan het vol eten.

P7180097De stad Thionville heeft een groot verkeersvrij winkelgedeelte, met verschillende pleintjes.

P7180099Nog een ander zicht op de binnen stad. Heel opvallend de vele verschillende nationaliteiten.

De omgeving van de stad zijn ze aan het opwaarderen, heel wat grote wegenwerken en veel nieuwbouw.

De camping Municipal is goed gelegen maar het sanitair is heel erg verouderd en niet proper.

Nu nog hopen op een goede nachtrust en morgen ga ik de Moesel vallei uitfietsen. Dat wordt klimmen.

De groetjes

Dagafstand : 97,68 km