Op zoek naar Tijl Uilenspiegel.

8 juli 2020 - Ratzeburg, Duitsland

Na een goede nachtrust mooi op tijd kunnen vertrekken.

In de bagage fris gewassen kleren en het cadeautje voor de kleine deugniet Lia.

Via dezelfde weg als gisteren naar de stad Lüneburg want daar gaat mijn route verder naar het noorden.

IMG_20200708_100057Nog een koffie gedronken op een mooi terras aan het water, mooi oude hijskraan en dan verder naar het noorden.

IMG_20200708_105508Wat een gedrocht en toch een grote toeristische attractie, de scheepslift van Scharnebeck.

IMG_20200708_105912De lift op het Elbe Zijkanaal met twee bakken van elk 100 op 12 meter overwint hier een hoogte van 38 meter.

Het kanaal is in gebruik genomen in 1976 en jaarlijks gebruiken ongeveer 21.000 schepen de liften, indrukwekkende cijfers.

IMG_20200708_111648Een rustig landschap om door te fietsen, in de boskant stonden heel veel bramen en verschillende mensen waren er aan het plukken.

P7080410In het dorpje Hittenbergen deze windmolen met toch een speciale vlag op de voorgrond.

De vlag van het Zwitsers kanton Bern, ben ik nu zover verkeerd gereden 😯. Ik denk dat het ofwel Zwitserse toeristen waren die daar logeerden ofwel een grote fan van Bern en omstreken.

P7080411De Elbe in Lauenburg eenmaal de brug over was het toch een vrij gevaarlijk stukje fietsen.

Veel vrachtwagens en geen fietspad, gelukkig was het niet ver op deze weg.

P7080413Hier langs het Elbe - Lübeck kanaal ongeveer een kanaal zoals het Netenkanaal in Lier.

Het kanaal zo een 15 kilometer gevolgd het ging goed vooruit en een voorbeeld grindweg.

P7080415In een weide langs het kanaal deze Europese Kraanvogels gespot. De grote is zoals een volwassen pauw maar dan op hoge poten en een langere nek.

P7080418Lauenburgisch Seen opnieuw een mooi bos om door te fietsen wel een paar lastige zandstroken.

Ja het was 100 meter steil naar boven, los zand en ik heb mijn fiets naar boven moeten duwen maar eenmaal boven prachtig bos.

IMG_20200708_155726In Mölln moest ik niet lang zoeken naar het standbeeld van Tijl Uilenspiegel, op het pleintje voor de kerk.

P7080423Het kerkje was open , klein maar niet heel speciaals.

P7080424Het kerkorgel in restauratie, volgens een de dame van de infokiosk in de kerk zijn er nog een paar goede orgelscholen in Duitsland. En is er geen gebrek aan goede orgelisten. Ik vroeg haar of dat ook het geval was voor beiaardiers,maar dat was niet het geval, ze hadden niet onmiddellijk een beiaard in de omgeving.

P7080422Nog een mooi uithangbord op het plein voor de kerk.

Na het bezoek aan het stadje eventjes mijn weg terug moeten zoeken naar de route, ik moest de Alte Frachtweg hebben .

De omgeving was plots heel heuvelachtig geworden met korte steile klimmetjes dus moest ik goed op Google Maps kijken zodat ik niet te veel omweg maakte.

IMG_20200708_170110_BURST001_COVEROp weg naar Ratzenburg eindelijk wisenten gezien in een park, gelukkig niet in het wild.

P7080429Stel je voor dat zo een briesende bison plots voor je neus staat in het midden van een bosweg, geef mij maar een reetje.

P7080435Nog een van die vele spoorlijnen die buiten gebruik zijn, en als er nog een trein passeert heeft hij in ieder  geval geen voorrang meer, nog een toekomstig fietspad .

IMG_20200708_183227De camping in Ratzenburg aan de Ratzenburger See hoe kan het anders hé, ik heb wel een heel steile helling afgereden dat belooft voor morgen. Hier nog een beetje zon maar niet voor lang meer.

Hele speciale eigenaar, hij leek wel een oude indiaan, lange grijze haren, gerimpeld gezicht, een grote logge auto waar hij mee reed en sommige vaste bewoners waren ook speciaal. Mijn buren die blijkbaar een oude caravan huurden waren duidelijk lid van een of andere motor club,

Ruig uiterlijk maar vriendelijk.

Het sanitair was niet al te proper , maar doenbaar, en van 22 uur tot 06 uur waren de douches dicht voor grondige ontsmetting.

Mijn broodjes voor morgenvroeg zijn besteld,en nu lekker in dommelen in mijn slaapzak.

tot morgen.