Naar de Elbe

5 juli 2020 - Mittelnkirchen, Duitsland

Gisteren broodjes besteld, en dat smaakt altijd.

De buitentent was nog goed nat maar echt drogen was niet mogelijk, dus maar nat ingepakt.

Ik steek alle zeilen wel in aparte zakjes zodat niet alles kletsnat wordt.

Heel vriendelijk de winkel bediende en camping beheerder kwam zelf naar buiten om te vragen of alles in orde was en waar de rit vandaag naar toe ging. Vandaag richting Hamburg maar in de stad kom ik niet , anders moet ik er een extra dag voor uittrekken.

P7050322Net vertrokken en de asfaltweg is eerst een grindweg geworden en nu een echte veldweg. Mooie omgeving om te fietsen maar de weg vraagt heel wat van het materiaal en het mannetje die erop zit. Maar zo heb ik het graag.

P7050325Een paar kilometers verder in het Ummelwald een onverwachte ontmoeting met een reetje, en het gaf mij juist voldoende tijd om een paar foto's te nemen vanop grote afstand. Het was een kleine 10 km door het wald en in de beschrijving was er een stuk die heel slecht was, maar daar heb ik gelukkig  niet veel van gemerkt.

P7050327Tussen Godenstedt en Lavenstedt deze Eitzmüle die helemaal gerestaureerd is .

IMG_20200705_133551Een korte pauze voor een paar nootjes te eten, er was niet onmiddellijk iets om gaan te drinken dan stel ik mij maar te vrede met een open bushokje 😀😀

P7050329Eenmaal uit het bos is het een landbouwstreek waar ik door fiets.

P7050330Windmolen in Düdenbüttel .

P7050332Binnen rijden van de Hanzestad Stade.

P7050333Mooi verzorgde woningen.

IMG_20200705_142310Museum Schwedenspeicher

P7050342Met deze booten werden de goederen tot in de kleine haven gebracht.

P7050335De Tretkran één van de hele oude kranen die bewaard is.

P7050336Kopen en verkopen van de vers gevangen vis op de kade.

P7050337Zicht op de haven, met dreigende wolken, het heeft ook niet lang geduurd voor de hemelsluizen open gingen.

P7050339Een van de mooie woningen langs de kade .

P7050345De winkelstraat, het was zondag vandaar dat er geen volk op straat is maar netjes is het er wel.

P7050347De Sint - Willehaduskerk , kleine smalle straatjes in de omgeving, ideaal om in rond te slenteren met mooi weer

.P7050349Een historisch gebouw voor het Amtsgericht.

P7050348Idem het Ambtsgericht van het district .

P7050351De Elbe hier in de beschutting van de hoge dijk en wind in de rug ging het mooi vooruit.

P7050352Het fietspad langs de Elbe enkel bruikbaar bij laag water.

P7050356Van zeer grote  tot hele kleine schepen .

Op de dijk nog een koffie gaan drinken in een mooi restaurant, taverne, hotel, met prachtig zicht op de Elbe.

Mondmasker aan handen ontsmetten en dan wachten tot iemand van de bediening je naar een tafel brengt.

Ik zat mooi centraal, koffie en natuurlijk een stukje taart besteld.

Ik had juist mijn koffie gekregen en er kwam één van de vaste klanten binnen, luid pratend hij was 85 jaar oud en hij kwam aan mij vragen of hij mocht aanschuiven. Dat kun je niet weigeren en hij begon te vertellen over Europa en de oorlog, want hij was 10 jaar oud toen hij begon, maar over zijn kerselaars en zijn dochter die de kersen gebruikte in" pfannkuchen" hij kon er niet over stoppen.

Het was best gezellig alleen jammer dat ik niet alles verstond, soms gebruikte hij een plaatselijk dialect en daar verstond ik heel weinig van.

Maar toen ik het hem zij dat ik het niet verstond, begon hij terug in het Hoog Duits en was hij opnieuw gelanceerd.

Voor zijn 85 jaar was hij nog heel goed te been maar op een ladder klimmen voor kersen te plukken dat deed hij toch niet meer.

Je moet het niet gaan zoeken hé. Hij kwam regelmatig een koffie drinken met een groot stuk taart om dan te genieten van de booten die voorbij vaarden. Ik denk dat ik daar nog wel een uurtje kon blijven zitten maar ik moest nog een paar kilometer fietsen, afscheid genomen en terug de fiets op tot aan de camping in Mittelnkirchen.

Gelukkig was het in de namiddag droog geworden, want daarvoor was het regelmatig regenkledij aan trekken en opnieuw uit doen.

Nog een paar zaken wassen, eten en dan de slaapzak opzoeken.

De groetjes en tot morgen.