Aangekomen in Oloron - Saint - Marie

11 juli 2019

Dagafstand: 109.78 km

Totale afstand: 1981 km

Op Camping in Oloron - Saint - Marie

P7110464De eerste keer dat het s'morgens mistig weer was, maar tegen 09.00 uur was de zon weer van de partij.

Op een kleine 10 km lag de stad Dax, het was nog vroeg en de stad leek nog volop aan het ontwaken. Het info kantoor was pas om 09.30 uur open, dus maar wat rondkijken in de stad. Een gezellig terras zag ik niet direct dus de kathedraal die kon ik even bekijken.

P7110466Een zijportaal binnen in de kathedraal.

P7110468Dikwijls zie je zo een versiering aan de buitenkant van een kathedraal of kerk maar hier is het binnen.

P7110469Voor een kathedraal was het een tamelijk klein gebouw.

P7110473De koepel mag wel gezien worden,

P7110472

Eenmaal buiten de stad Dax geraakt ging het direct naar boven 1Km aan 6%. De rest van de dag zal ik regelmatig van die korte klimmetjes onder de wielen voorbij zien glijden.

P7110475Sauveterre-de-Béarn mooi dorpje met een paar mooie gezellige straatjes en pleintjes, je ziet ook dat het niet meer vlak is.

P7110481Dan plots een douanekantoor, gelukkig er was niemand op post. Stel je voor dat je alle fietstassen moet leegmaken....

Dit douanekantoor staat in het dorpje Laás, mooi verzorgd dorpje, snelheid 30 km/uur valt niet veel voor, mooi terras gevonden aan het kerkplein.

P7110479Nu kan ik mijne weg niet meer verliezen, ik sta in het centrum van de wereld en dat is in Laás. Alleen het bordje "LIER" dat ontbreekt nog. Zal even een mailtje sturen naar Le Maire,( le Bourgmestre) om dat recht te zetten.

P7110483Het is misschien niet erg duidelijk maar door de mist en nevel zie je al een paar bergtoppen van de Pyreneeën.

Oloron-Saint-Marie bereikt, mooie stad maar heel druk, toch een rustige camping gevonden juist buiten het centrum.

1. Kris Verstraeten:
    11 juli 2019
    Dag Rudy. Ik heb nog niet dikwijls gereageerd, maar volg je wel hoor... Ik sta in volle bewondering. Eergisteren heb ik met vrienden een fietstocht gemaakt van Nieuwpoort via Bray-Dunes, de Moeren, Veurne en zo terug naar Nieuwpoort. Ik vond dat al een hele prestatie. Uw reisverhalen komen hier zeer onregelmatig toe, maar toch leuk.
  2. Rudy:
    12 juli 2019
    Hallo Kris Heel leuk voor je reactie, Ik ben vandaag aangekomen in Lourdes.
    Deze namiddag is het de was doen en een beetje de blog bijwerken, de blog bijwerken is regelmatig een probleem daar er op verschillende campings geen wifi beschikbaar is.
    Voor de rest fiets ik aan een rustig tempo van gemiddeld 16 km/ uur, gewoon genieten van de omgeving en af en toe een beetje afzien op de hellingen.
    De groeten
  3. Kris Verstraeten:
    12 juli 2019
    Lourdes... Daarheen zijn mijn ouders op huwelijksreis geweest en ik ben daar in de jaren 80 als vrijwilliger gaan werken. Het regent daar heel dikwijls. Toen ik deze week met mijn vrienden naar Bray-Dunes reed, heb ik een tempo van 25 km per uur moeten aanhouden. Voor mij niet te doen. Ik heb dan ook wel een beetje gereclameerd. Hou je goed. Groetjes.