Naar Cahors en de gratis koffie.

1 september 2019 - Vers, Frankrijk

01 september 2019

Dagafstand: 90.36 km

Totale afstand: 6345 km

De camping deze avond is in Vers.aan de "le Lot"

Deze ochtend mooi op tijd vertrokken, van een camping die goed in orde was.

P9012871Eerst opnieuw de Garonne over waar reeds een visser in zijn bootje aan het vissen was.

P9012873Vandaag neem ik niet de trappen maar maak ik een ommetje via de grote weg.

P9012875Heel wat pelgrims onderweg, ééntje met een ezel was ik nog niet tegen gekomen.

Een beetje verder op het jaagpad is mijn sint Jacobs schelp van de fiets gevallen. Gelukkig was het op de asfalt of ik was ze helemaal verloren.

Opnieuw goed vastgebonden en ik verder. Stel je voor zonder de schelp thuis komen.

P9012876Het is hier ook een fruitstreek, appelen en peren in overvloed.

P9012886De kerk van Casternau -Montratier zie je ook al van heel ver staan, boven op de berg, en het was een klimmetje van 2.5 kilometer.

P9012889In het dorp boven op de heuvelrug staan drie windmolens, Twee met wieken en ééntje zonder.

P9012895Naast  het fruit, dit veld met tabaksplanten.

P9012896En het veld ernaast meloenen.

P9012897Bij het binnen rijden van het centrum van Cahors deze fontein. Terwijl ik deze foto aan het nemen was hoor ik een dame aan de overkant roepen, kom eventjes naar hier.

Ik mijn fiets gedraaid en naar de overkant. Jammer geen foto, maar aan de brug was er een rond gebouwtje waar een klein kantoor in was gevestigd. Het was een onthaal kantoor voor pelgrims. Binnen een koffie gekregen en een beetje inlichtingen uitgewisseld samen met nog twee andere pelgrims. Bij het afscheid een stadsplan meegekregen en ik moest zeker langs het Pont Valentré passeren en zo naar de kathedraal.

P9012900En het was de moeite om een stukje terug te rijden voor de brug .

P9012911Staat ook op de lijst van de Unesco.

P9012913 Een mooie manier om de stad binnen te rijden.

P9012917Op een plein dit standbeeld dat wijst naar de dreigende wolken. Gelukkig is het droog gebleven.

Het standbeeld van Gambetta.

P9012920Dan naar de kathedraal, neen dit is ze nog niet, het is de "Eglise SInt Urcisse" een beetje vervallen, mag eens opgekuist  worden.

P9012922Dan maar verder naar de kathedraal via hele smalle straatjes.

P9012937Hier is ze dan, heel groot is de kathedraal niet maar wel mooi versierd.

P9012925Ik weet niet juist welke heilige maar in deze kapel rook het heel lekker naar de verse bloemen die er stonden. Ruik je het niet?

P9012930De binnen tuin heel mooi opgeknapt.

P9012926Heel mooi deze muurschildering, het is verschillende vierkante meters groot.

P9012938Naast de kathedraal staat dit vreemd beeld, ik kon echt niet laten om het te fotograferen. Het lijkt precies op ........

Ik zal maar niemand noemen zeker of ik krijg nog ruzie.

P9012941Bij het buiten rijden van Cahors deze stuw nog, en dan op weg naar de camping.

P9012942Het was een mooi dal waar ik door fietste.

P9012943Mooie gebouwen, waar je je soms afvraagt waarvoor heeft het ooit gediend.

P9012955Het venijn zit hem meestal in de staart, een zwaar klim , maar boven was het mooi fietsen . De foto nemen dat heeft mij veel moeite gekost, ofwel was enkel mijn helm te zien ofwel was het helemaal schuin het was altijd wel iets,

P9012963De weg bovenaan de rotsen, dan nog een flinke afdaling en ik was in Vers aan de camping.

Met een dagje vertraging, maar ja er was geen internet op de camping, zelfs zeer slechte verbinding met de gsm.