Mijn "compostela" gaan afhalen.

25 juli 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

25 juli 2019

Vandaag alles te voet.

Totale afstand: 3194 km

Deze ochtend een beetje uitgeslapen, het is ook beginnen regenen ik denk dat het iets voor 06 uur was.

P7250957Een paar kilometer en men is in het oude centrum van Santiago.

Het is niet ongewoon de regen in dit gedeelte van Spanje. Maar het zou leuker geweest zijn zonder.

P7250958Een mooi terrasje met een toepasselijk uithangbord.

P7250960In het centrum was het heel druk naar aanleiding van de feestdag – Diá Nacional de Galicia/Santiago Apostol.

Het grote plein voor de kathedraal was voor een groot deel afgezet, je kon met moeite op het plein geraken en dit voor een parade.

P7250959Een aangrenzend plein , maar door de regen ben ik maar naar binnen gevlucht.

P7250966Het gebouw waar de "compostela" kan afgehaald worden.

P7250963Het was er lang aan schuiven, anderhalf tot twee uur alvorens ik aan de beurt was.

Ik fier mijn stempelboekje overhandigd aan de dame aan een van de vele loketten. Zij maar kijken in het boekje, dan vroeg ze hoe ik naar daar was gekomen. Met de fiets. Ja meneer U hebt onvoldoende stempels ik kan u geen compostela overhandigen.

Aléé dat kan toch niet ik heb meer dan drieduizend kilometers gefietst en omdat ik een paar stempels ontbreek krijg ik mijn compostela niet.

Ik mijn klein agendaboekje op de toog gelegd als bewijs dat ik de afstand effectief had afgelegd, een beteuterd gezicht getrokken. Maar het heeft geholpen, de dame heeft nog even overlegd met een collega en ik heb mijn Compostela uit eindelijk gekregen.

Maar als ik de stempelboekjes van andere fietsers en wandelaars zie, dan staan daar bijna niets anders dan stempels van restaurants, auberges , tavernes enz ...  , kathedralen , toeristische diensten en zo heel weinig. Dat ruikt toch een beetje naar commerce.

PA144239 (2)Hier is hij dan.

In het zelfde gebouw is ook de "huiskamer " van de lage landen gevestigd. Even goede dag gaan zeggen en een koffie gedronken.

Vandaag waren het Nederlandse mensen die de huiskamer open hielden.

De "huiskamer" is een lokaal waar de pelgrims een koffie kunnen gaan drinken en ondertussen de ervaringen van de tocht delen met andere pelgrims. Ook is het een soort info kantoor voor Belgen en Nederlanders indien er eventueel problemen zijn.

P7250969Eenmaal buiten, nog even door de stad. Aan de achterzijde van de kathedraal dit super de luxe hotel.

P7250970Nu de feestelijkheden zijn afgerond, is het plein opnieuw voor de pelgrims en toeristen.

Maar morgenvroeg kom ik terug met de fiets, zo een foto mag er niet ontbreken.

P7250971Via de mooie kleine straatjes terug naar de camping.

Gelukkig is het weer een beetje beter geworden, nog een beetje gerust en vroeg mijn bedje in.

Morgen naar Fisterra.

De groetjes.