Langs de kastelen in de gietende regen.

8 september 2019 - Vézelay, Frankrijk

08 september 2019

Dagafstand: 70.60 km

Totale afstand: 6992 km

Camping in Vézelay gelukkig de tent kunnen opstellen zonder regen.

Op de camping van Prémery nog even aan de blog gewerkt en ondertussen de tent laten drogen.

Omstreeks elf uur ben ik dan vertrokken, direct buiten het dorp begon de eerste klim.

P9083288De dreigende lucht heeft niet lang gewacht om zijn regendruppels te laten vallen.

P9083289Deze eik heeft het niet gehaald, zelfs voor brandhout is hij niet goed genoeg, ze laten hem gewoon maar staan.

P9083291Het schijnbaar vlakke land , vergeet het maar het ging serieus op en neer, met als toetje de dreigende wolken.

P9083292Dit kleine kasteel is gered, het wordt helemaal gerestaureerd.

P9083293Een wegwijzer langs de kant van de weg, dat moet gevolgd worden. De wegwijzer bracht mij bij een Franse schrijver Jules Renard.

P9083294Deze das heeft het niet gehaald. Het was mijn eerste das in het wild dat ik zag en dan is het nog een dood gereden Dier.

P9083296Dan ben ik in de regen in Corbigny aangespoeld. Snel naar binnen voor een koffie. Gelukkig als ik buiten kwam was het droog. De brug bij het buiten rijden van het kleine stadje, mooie bloembak.

Er stonden wel een paar grote gebouwen in het stadje, dus ik ben maar omgedraaid om een beetje rond te neuzen.

P9083298Een doorkijk tussen twee huizen door, nog een brugje , torentje...

P9083299Leuk hoekje met boekenkast.

P9083301Inspiratie op doen voor volgend jaar in onze tuin.

P9083302Zo laat op het seizoen staat er alles nog fris bij.

P9083306Een toegangspoort van de oude abdij. Toen ik terug op de fiets zat zag ik een wegwijzer "Monument Emeraude" .

P9083309Helemaal de andere kant van de stad, en nog een eindje bergop. Hier zijn de twee betonnen zuilen.

Echt spectaculair was het niet, maar ik weet ondertussen dat het de naam is van een transport vliegtuig uit 1933. In 1934 is zo een toestel hier in Corbigny neergestort waarbij de 10 passagiers omkwamen.

P9083318Snel een beetje gegeten, de regenkledij goed aan getrokken en weg waren wij . Het ene kasteel na het andere.

Hier het château de Villemolin.

P9083322Ergens juist voorbij Baily

P9083324Nog een paar kilometers verder.

P9083327Hier ben ik op de brug over de Cure.

P9083328De brug zelf, beneden is er een rotsboog die door de rivier is gevormd. Ik ben niet naar beneden geweest. Te nat en het was een serieuze helling.

P9083330De brug en de boog liggen in het dorpje Pierre-Perthuis.

P9083335Hier de kerk van St Père .

P9083334Als je de twee foto's aan elkaar lijmt heb je de volledige kerk.

P9083337Kenmerkend aan deze kerk is het grote portaal waar vroegen de pelgrims onder konden schuilen.

P9083338De kerk binnen, opnieuw een vloer die heel wat verzakking vertoont.

P9083339In de meeste kerken staat zij wel te pronken Jeanne d'Arc

P9083341Ondertussen ben ik aan de voet van het stadje Vézelay gekomen, en stilaan ook terug in een streek waar wijn wordt gemaakt.

P9083342Vézelay boven op de kam van de helling.

Bezoek aan het stadje is voor morgen eerst de camping opzoeken.

En ik heb geluk, er is een wasmachine en droogkast en het is nog vrij.

Voor 6.5 euro mag ik de was doen, (4 euro gebruik wasmachine + 1 euro voor een tablet wasproduct + 1.5 euro voor de droogkast)

Alles is gewassen , maar ik heb kou geleden, Dat wasmachine heeft wel 2 uur nodig gehad en dan nog de droogkast. Ik had enkel een fietsbroekje en een t shirt aan met daar over mijn windstopper. Van armoede heb ik zelfs  mijn regenbroek nog aan gedaan.

Maar morgen kan ik als een opgeblonken fietser weer starten.

De groetjes nog.

1. Kris Verstraeten:
    10 september 2019
    Jandorie… Daar had ik nog niet aan gedacht: In al die tijd dat je weg bent, moet er ook nog gewassen worden. Aan het landschap, de gebouwen, … is duidelijk te merken dat je in Frankrijk bent. Slaap wel.