Naar de mooie stad Troyes.

10 september 2019 - Troyes, Frankrijk

10 september 2019

Dagafstand: 76.38 km

Totale afstand: 7157 km

De camping deze avond is bij het buiten rijden van Troyes.

Deze ochtend alles mooi nat ingepakt. Laten drogen had weinig zin aangezien het heel fris was.

P9103437Het iets groter dorp ligny-le-Châtel .

P9103438Wat direct opvalt is het monument voor de gesneuvelden van WOI en WOII.

P9103439Boven op het monument staat een vergulde haan, en met de zon die erop scheen viel het nog meer op.

P9103443Eenmaal buiten het dorp is het opnieuw een beetje eentonig . Veel bossen afgewisseld met grote velden.

P9103444In de kleine dorpjes zie ik regelmatig opvallende gebouwen. Hier een mooi schoolgebouw in Soumaintrain een dorp een paar huizen groot.

P9103445Mooi klein kerkje in Courtaoult

P9103447Opnieuw in een iets groter dorp, Ervy-le-Châtel met een oude ronde markthal. Nu is de toeristische dienst erin gevestigd.

P9103454Dan kom ik bij een volgend kerkje in Saint Phal, jammer gesloten want het zou helemaal gerestaureerd zijn.

P9103449Dan maar een klein detail van de versiering rond de deur.

P9103457Ik zie steed meer vakwerkhuizen hier in de streek, de kleuren zijn heel verschillend , van rood-bruin tot licht groen.

P9103458Juist voor de stad Troyes fiets ik nog steeds in een open vlakte. Een paar kilometers verder ben ik in de voorsteden.

P9103460Eerst kom ik in het stadsdeel Saint André, net zoals in de Antwerpse haven hebben ze hier ook een werkbeurs.  Binnen is het duidelijk te zien dat het niet meer gebruikt wordt, net zoals in Antwerpen is het geschiedenis geworden.

P9103464Mooie vakwerkhuizen en gezellige pleinen.

P9103469Van de buiten zijde geen foto van de Eglise Saint Pantaléon. Hier een mooi draaitrapje achteraan in de kerk.

P9103470De eerste maal dat ik dit tegenkom , gesloten banken die dan nog genummerd zijn.

In de kerk was er een kleine kiosk van de toeristische dienst en volgens de mevrouw zijn er in Frankrijk maar drie kerken met zo een gesloten banken.

P9103476Een detail van een glasraam, het volledige venster was zo afgewerkt.

P9103481De grote schilderijen hangen niet tegen de buitenmuur , wat een beetje raar is.

P9103482Beeld van de de midden beuk.

P9103491Dan verder naar het centrum van Troyes, Dit mooi standbeeld , jammer dat ze aan het werken waren rechts van het standbeeld, want dit is maar een deel van het standbeeld.

P9103492Een mooi water, met wandel en fietspad en het schip dat aan gemeerd ligt is een restaurant.

P9103498Dan een van de gezellige pleinen. Aan de rechtse kant zijn twee smalle straatjes waar de huizen elkaar bijna raken.

Maar de zon was spelbreker voor een foto.

P9103501Een beetje verder in het straatje.

P9103506Dan de kathedraal van Troyes

P9103509Heel veel licht inval door de hoge vensters, maar toch was het in vergelijking heel duister. Het verbaast mij keer op keer dat de foto's zo helder zijn.

P9103510Een van de mooi opgekuiste ramen. Van de andere ramen waren ze allemaal foto's aan het nemen waarschijnlijk om alles te restaureren. Je zag bij de andere venster dat ze echt heel vuil waren.

P9103514Er was een soort schatkamer, hier stonden onder andere verschillende zilveren en koperen voorwerpen.

P9103515In de "Chapelle du Saint Sacrement" was het heel helder, een ruimte die heel rustgevend overkwam.

P9103517Het boek dat op de pupiter lag.

P9103519In de kathedraal stonde overal kleine kunstwerken tentoongesteld.

P9103520Een hele donkere plaats achterin de kathedraal, met Mariabeeld.

P9103522En hier is Jeanne d'Arc ook ooit gepasseerd.

Troyes is als stad mij heel goed bevallen, proper, mooi pleinen en heel wat te zien aan historische gebouwen.

De camping was best in orde. Het was er wel heel druk tegen 21 uur was het voor diegene die nog aankwamen zoeken naar een plaatje.

Morgen naar Châlon-en-Champagne, het ziet er een eentonige rit uit.

De groetjes.

1. Kris Verstraeten:
    11 september 2019
    Dag Rudy
    Troyes staat ook op mijn lijstje om eens te gaan bezoeken. En weer ben je Jeanne d'Arc tegengekomen. Spijtig dat Rouen niet op jouw weg ligt. Daar is ze alomtegenwoordig. Groetjes en tot morgen.
    Kris.
  2. Plugers francis:
    11 september 2019
    Dag rudy
    Verleden week maandag was ik ook in Troyes
    We hadden samen een tasje koffie kunnen drinken
    Chalon en champagne is ook mooi met een paar mooie kerken en parken
    Geniet nog van de rest van je reis en blijf maar verder je verhalen doorsturen
  3. Rudi ASSELBERGHS:
    12 september 2019
    Wij zijn verleden week ook gepasseerd langs Troyes op onze heen- en terugreis van onze trip naar Strasbourg. Geniet nog verder van je avontuur.
  4. Annie Wiggeleer:
    12 september 2019
    Hallo Rudy Wat een machtige reis heb jij gedaan en nog doet. Maar België komt reeds om de hoek loeren. geniet nog van je reis en ze geven opnieuw minder regen of geen regen meer groetjes Annie en Albert
  5. Hilde Vanderhaegen:
    12 september 2019
    Je komt het zonnetje hier tegemoet.
    Geniet nog van je laatste ritten.
    Groetjes,
    Hilde