Met politie escorte uit het stadje Nájera vertrokken !!!!

17 juli 2019 - Berceo, Spanje

17 juli 2019

Dagafstand: 109.5 km

Totale afstand: 2504 km

Camping in het dorpje Berceo

Iets na 08 uur vertrokken op de camping. Op het wegje naar de stad juist buiten de camping was een betonmolen beton aan het storten en ik moest met de fiets de graskant in, terug op de weg geraken was iets moeilijker daar mijn karretje over de betonnen zijkant van de weg schuurde. Uiteindelijk was het gelukt en weg was ik.

Het was direct een klim van 5 kilometer tot 7%, bijna boven was er wel een oud klooster, pech de deuren gingen pas open om 9 uur ik was  te vroeg.

P7170683Voor het klooster staat een groot wijnbedrijf, en achteraan langs de camino zijn er twee kranen, eentje voor water en eentje voor wijn, drinkbussen vullen maar .

Terug naar de grote weg voor mijn klim van 5 kilometer verder te zetten.

Ik was mijn fietslampje op het karretje vergeten aan te zetten , stoppen , en wat stelde ik vast het lampje was weg.

Mijne euro viel direct, door over die betonnen rand te schuren was het lampje los gekomen.

Even getwijfeld maar toch teruggedraaid, 5 kilometer in vliegende vaart naar beneden, en het lampje teruggevonden.

Ik kon opnieuw beginnen aan mijn beklimming van 5 kilometer, bijna boven opnieuw naar het klooster, niet voor wijn maar voor mijn stempel.

P7170684Vandaag zal ik drie schaapherders zien, hier de eerste.

P7170685Een beetje ingezoemd, niet voor de jonge dame maar voor de honden die ze bij heeft. Een derde hond was een echte herdershond, die moest natuurlijk werken.

P7170686De lange rechte wegen, daar kreeg ik vandaag weer mijn deel van te verwerken.

P7170688Net te laat voor het feestje het is van daag de 18 juli.

P7170692Picknickplaats aan een klein kerkje.

P7170693De kathedraal gemist maar deze kerk met dobbelstenen mocht er ook wezen.

P7170696Op het zelfde plein deze muurschildering.

P7170698Betekenis van deze zuil is mij onbekend , maar het viel wel op.

P7170699Laatste foto uit Logroño mooi portaal van het "Paelamento de la Rioja"

Dan op zoek naar de volgende camping in het stadje Najera. Na lang zoeken en even na gevraagd te hebben de camping gevonden. Ik was al aardig moe maar daar bleef ik niet kamperen, trouwens ik denk dat ik de tweede klant was. Een kleine ronde binnenplaats overwoekerd met onkruid, waar de afwas kon gedaan worden hingen stopcontacten gewoon los, neen dit was er over, dus op weg naar de volgende camping in Berceo.

Ik had verschillende wegwijzers gezien maar geen enkel voor de goede richting.

Ik stond op een kruispunt komende uit een eenrichtingsweg naar de verkeersborden te kijken die vrij hoog stonden, en er stopt een auto.

Ik kijk politie, de bestuurder begon direct mij streng toe te spreken (waarschijnlijk omdat ik vanuit een eenrichtingsweg kwam) Ik zei dat ik hem niet verstond, en ik zij dat ik de weg niet vond, wijzend op mijn kaart en de wegwijzers. Onder tussen was de tweede politieagent uitgestapt, en begon mij de weg uit te leggen, woordje Frans , half woordje Engels en Spaans, IK VERSTOND ER NIETS VAN.

Geen nood hij deed teken om de auto te volgen, stapte in, hun vier pinkers op en ik moest maar volgen (gelukkig geen blauw zwaailicht), staatje lings , rechts ,rotonde , bergje op , en de andere auto's die moesten maar wachten.

Een maal op de goede weg reden ze een eindje weg om zicht langs de weg te parkeren, ik als brave ziel mij achter de auto geplaatst.

Nogmaals de volledige uitleg langs waar ik moest rijden, mij nog het beste gewenst en ik kon mijn weg vervolgen.

Toch vriendelijke mensen hé.

Het waren nog lange 16 kilometers.

Het was gelukkig een normale camping

1. Kris Verstraeten:
    18 juli 2019
    Dag Rudy
    Ik ben hier wel "curieus": Waarom die escorte?
    Hier in de Steenbokstraat alles OK, vermoed ik. 1/5 van mijn voortuin is (al) onkruidvrij. Seffens begin ik terug te werken.
    Groetjes en nog een fijne dag,
    Kris.
  2. Plugers francis:
    23 juli 2019
    VIP "wiggel" !!!!!!
  3. Hilde Vanderhaegen:
    2 augustus 2019
    Wat een avontuur met de politie voorop.
    Wel lief