Naar het vertrekpunt van de route

22 juli 2022 - Boulogne-sur-Mer, Frankrijk

Eindelijk vertrokken het is vandaag 20 juli morgen kan ik de nationale feestdag onderweg vieren!

De hitte van de voorbije twee dagen is gelukkig verdwenen.

Ik ben nog niet in Mechelen of de eerste druppels vallen al.

P1010001In Heffen gaan de hemelsluizen helemaal open, gelukkig kan ik schuilen in een bushokje. (ondertussen een boterhammetje naar binnen werken)

Dagafstand 87,84 km

De eerste overnachting was op de camping in de Blaarmeerse. Niet echt een aanrader:

- Veel geduld nodig voor de inschrijving.

- Er is geen winkel ook al staat er een wegwijzer naar de "campingwinkel"

- Geen proper sanitair, dat ook half afgebroken is.

- Tijdens de nacht enorm geschrokken toen een busje het tentenveld opreed om bagage op te halen

dat daar reeds een ganse dag lag rond te slingeren. ( het was 03;00 uur)

Het was zeker schrikken omdat er iemand op het zelfde moment tegen mijn tent liep.

Toch iets gezegd over het voorval bij het vertrek, het zijn Gentse feesten , in welke toestand zijn die gasten die zomaar in de nacht op een tentenveld rondrijden.

Allee tweede dag vol goede moed de fiets op naar Brugge.

P1010004De avond er voor goed gekeken, een mooie route langs het kanaal, alleen moet je de juiste richting van het kanaal volgen. De voorziene bocht kwam niet dus toch maar even nagekeken en inderdaad ik mocht rechts omkeren en terug via de watersportbaan de goede richting uit. Dat was een kleine training van een 5 km.

Langs het kanaal is het wel rustig fietsen een aanrader.  Af en toe een beetje regen dat moet je er maar bij nemen het is ten slotte 21 juli.

P1010007Aangekomen in Brugge, vandaag Nationale feestdag, heel veel volk , toch een rustig terras gevonden voor een koffie en dan maar doorgereden.

P1010008Mooi hé .......... die Belgische vlag.

VERTREK IN BRUGGEMijn startpunt in Brugge , nu volg ik de aanlooproute naar Boulogne-Sur-Mer via knooppunten (tot aan de Franse grens)

P1010009Via de Smedenpoort Brugge verlaten.

P1010010op de kruising van de Zeeweg en Diksmuidse Heerweg deze Lourdesgrot.

P1010014Zedelgem kazerne, vergane glorie!!!

P1010015Vladslo het Duitse kerkhof van WO I de beelden van Käthe Kollwitz afgeschermd tot ze gerestaureerd worden.P1010018P101001925644 Duitse slachtoffers zijn hier begraven.P1010024Diksmuide mooi stadjeP1010027De ijzertoren het symbool van Diksmuide.

P1010026De vismarkt in Diksmuide.

De camping van Diksmuide bestaat in feite niet meer, er zijn enkel nog een paar vakantie huisjes (caravans) te huur, van een uitbater was niets te zien en alles was zo verwaarloost en vervallen.

Dus de volgende camping in Pollinkhove opgezocht.

Een prachtige boerderijcamping , heel vriendelijk onthaal en ondanks de grote heb ik er heel rustig geslapen.

Een echte aanrader met kinderen.

Dagafstand 107,84 km Totaal 195,68 km

P1010031S'morgens bij het vertrek dit mooi plaatsje aan de oever van de IJzer.P1010029

P1010032De IJzer hier nog maar een kleine stroom, omgeving van Stavele.

Bij de plaatselijke bakker een lekkere koffie met een stuk bananentaart gegeten en dit omstreeks halftien .

P1010034Op weg naar Oost Cappel

P1010036De grens in Oost Cappel De grenswachter zit er maar een beetje versteend bij.

P1010044Le Blockhaus waar in WO II V1 en V2 werden geïnstalleerd met de bedoeling Antwerpen en Londen te kunnen vernietigen.

P1010043Windmolen op Mont Watten.

P1010045Ik weet niet meer welk dorp maar  het geld was op voor een iets grotere toren.

De camping vandaag was in Liques, ik had zelfs keus uit twee campings, toch maar gekozen voor de kleinste van de twee en het was er rustig.

Vandaag dag afstand 85,55 km   totaal 281.23 km

P1010046Van Liques uit na een paar hellingen zicht op de zee.

P1010047Wimereux mag mij verwelkomen aan de zee. Wat mij direct opvalt zijn de strandcabines die op de dijk staan en niet op het strand.

P1010048In de verte de Opaalkust richting Boulogne-Sur-Mer

P1010053Het oorlogsverleden komt men natuurlijk ook soms tegen.

P1010058Tussen Wimereux en Boulogne-Sur-Mer

P1010052Idem

P1010059De vissershaven in Boulogne-Sur-Mer wordt opgefleurd door deze twee beelden.

De oude stad licht bovenop de heuvel, je moet er wel iets voor over hebben om het te bezoeken.

P1010060Onze Lievevrouw Basiliek is zeker de moeite waard, maar ik zou nog een paar jaar wachten om ze te bezoeken. Nu is men de koepel aan het restaureren zodat er geen regenwater kan binnen sijpelen.

Daarna moet nog de volledige zoldering aangepakt worden want bladert de verf er overal af.

P1010061Deze zijn wel de moeite waard.

P1010064één van de weinige beelden in de basiliek.

In de crypte is daarentegen een overvloed aan kunstwerken te bewonderen, wel betalend (5 euro)

P1010069"Mooie " beelden .

P1010071P1010076Heel wat kunstwerken in edel metalen.

P1010080P1010084P1010082P1010085Gelukkig krijg je een plannetje bij het onthaal anders verdwaal je in dat labyrint.

P1010089Het plein voor het stadhuis is mooi versierd niet alleen met bloemen maar ook met heel wat muziekinstrumenten.

P1010092Het stadhuis

P1010093Verdwalen in de kleine straatjes .

P1010096Nog een laatste blik op de Basiliek.

P1010094De omwalling van de oude boven stad.

P1010095

P1010099

P1010098Buiten zijde van de omwalling, mooi wandelpad.

P1010100Hier bij het monument voor de WO I en II begint mijn tocht door de groene valleien en die zal mij naar het verre Trier in Duitsland brengen.

Mijn dag is nog niet ten einde maar meer in het volgende verhaal.

1. Goetschalckx Louis:
    2 augustus 2022
    Rudy
    een mooi verslag Ik zie al uit naat het volgende
    Genieten van deze reis en denk aan Uw veiligheid

Goetschalckx Louis
  2. M-Christine Wiggeleer:
    3 augustus 2022
    Hopelijk niet te warm de volgende dagen, veel water drinken en even afkoelen
  3. Petra en Johan:
    5 augustus 2022
    Dag Rudy, wij hebben er 16 dagen rondreis in Turkije opzitten. Niet met de fiets natuurlijk, maar wel 2900km gedaan (met huurwagen). Ik lees nu voor het eerst je verhaal. Mooi ! Weerom vertrokken voor een verre fietstocht. Veel courage en plezier. We wensen je een veilige tocht ook. Stuur zeker je verhalen verder door. We lezen ze ! Bedankt dat we mogen "meereizen" adhv je foto's en verslag.