Langs de pelgrimsroute.

31 augustus 2019 - Boudou, Frankrijk

31 augustus 2019

Dagafstand: 129.99 Km

Totale afstand: 6251 Km

Om 08.40 uur ben ik gestart met de beklimming die ik gisteren al had gedaan. Ik was direct opgewarmd.

Het eerste deel was licht golvend en de eerste 20 kilometer waar zo voorbij.

Om 10 uur tijd voor een koffie.Er stond een bord langs de weg in het dorpje Le Brouil - Monbert, café 20 meter naar rechts.

Daar moest ik zijn, het was een cafeetje en aan de overzijde van het binnen plein een winkel voor gasflessen.

Er kwam een oude dame uit de winkel en ik vroeg of koffie kon krijgen. Als de deur open staat kun je dat krijgen zij ze.

Wij twee naar het cafeetje en het was hele lekkere koffie, alleen had ze de tas zo vol gedaan dat ze met veel moeite tot aan de tafel geraakte.

P8312814De toog nu nog goed zichtbaar , even later heeft ze de luiken dichtgedaan tegen de zon. Ja het is een decor van 1970 of zo iets.

P8312813De tafels waren allemaal verschillend, en ik denk dat er regelmatig stevig gedronken wordt.

De kapstok hangt nog vol met jassen, die ze waarschijnlijk vergeten zijn .

Maar het was een zeer vriendelijke dame, en ze vertelde dat er vooral Nederlandse fietsers langskwamen. Komaan Belgen waar blijven jullie.

P8312815Een beetje verder een restant van een gebouw midden in het veld.

P8312818 (2)Maar op het veld aan de toren was er een klein probleem. De sproeier stond helemaal op de weg gericht.

Het was heel goed timen of ik had een koude douche over mij. Na twee pogingen is het mij gelukt. De eerste maal versprong mijn versnelling en ik stond stil , snel achteruit of ik had prijs.

P8312819Zo een dorpjes zal ik de ganse dag passeren, dikwijls op een heuveltop. Hier sta ik ook aan de voet van een steil stukje van 12%. Nu ja het was maar 200 meter lang.

P8312822Een hippodroom kom af en toe tegen, deze hier was wel van zeer goede kwaliteit en perfect onderhouden.

Zou de naam misschien er iets mee te maken hebben "Hippodroom Le Baron"

P8312823En het landschap blijft maar afwisselen, het ene ogenblik rij je door een bos en een paar kilometers verder zit je in het open veld.

P8312827De Maria beelden kom je regelmatig tegen.

P8312829Het dorp Terraube mooi met kasteel, hier een staatje opvallend alle luiken zijn gesloten tegen de zon.

P8312830Toegangspoort naar het kasteel, maar er was een antiekmarkt en de inkom was 4 euro.

Dat bezoek zal voor een andere keer zijn.

P8312834En nu moet ik naar dit klein stadje, Lectoure.

P8312835Het was maar een klimmetje van een kilometer, het uitzicht laat mij denken aan de citadel van Namen waar ik zo dikwijls naar boven ben gelopen. Ook zo van die grijze natuursteen.

P8312838Boven een mooi plein met een paar schulpturen, fontein en toegang tot het kasteel.

P8312841Met een mooie ooievaar in het midden.

P8312842De kathedraal was niet zo groots, maar den opzichte van Spanje hing er hier een briefje aan de deur, gratis en vrije toegang. Dat ik op de pelgrimsweg zit zie op heel wat plaatsen, dit bordje tegen de gevel van de kathedraal ,beelden ,wegwijzers , auberge  en zo voort.

P8312845Voor een kathedraal is het een vrij klein gebouw, wat mij direct opviel toen ik binnen stapte, de bordeaux kleurige " tuinstoelen"

En dat voor een kathedraal.

P8312848Sint Jacobs kon niet ontbreken.

P8312853En Jeanne d'Arc stond erbij in volle ornaat .

P8312851Wie even wou bidden, een schattig stoeltje om op te knielen.

P8312855Kathedraal vanop een plein even verderop gezien.

P8312862Ik zal maar een tandje bijsteken want het begint onweerachtig te worden. Zelf geen druppel gevoeld maar wel regelmatig op natte wegen gereden waar de bui was gepasseerd.

P8312863Deze ruïne ben ik bijna helemaal rond gereden. Het was het Castel - Amady.

P8312864En soms zie je in de verte mooie gebouwen, maar geen wegwijzer of bord met uitleg te vinden. Het is het dak van het "Château de Lacassagne. Met dank aan Google.

P8312868En elk dorpje heeft zijn speciale kerk of kasteel of here hoeve. Hier het dorpje Miradoux. Ik zou dubbel zoveel tijd nodig hebben om al die dorpjes te bekijken, maar ik denk dat het op den duur saai zou worden.

P8312869Bijna aan de camping , nog één hindernis overwinnen, deze trap naar de brug over de Garonne.

Eerst de fiets naar boven geduwd en dan de fietskar. Maar ik ben er geraakt.

En nu wens ik jullie nog een goede nacht of een fijne zondag, maandag....

De groetjes

1. Petra en Johan:
    1 september 2019
    Mooi mooi! En zo zijn we weer een beetje mee op route :-)