Vertrek in het natte België.

14 juli 2021 - Zwevegem, België

Het kriebelde al een tijdje om weer Europa in te trekken met de fiets.

Met Corona was het niet eenvoudig maar het is gelukt.

13 Juli 2021

Afstand: 83.18 Km

Fietstijd: 4 uur 4 min

13 juli omstreeks 14.00 uur vertrokken naar Viane, een nachtje logeren bij één van mijn zussen.

Het was stevig aan het regenen toen ik thuis vertrok, in Mechelen iets minder regen en snel deze foto gemaakt op de grote markt.

IMG_20210713_145606

Na Mechelen richting Humbeek daar het kanaal over en verder naar Asse.

Pech in Hombeek stond dat de brug in Humbeek onderbroken was, eventjes omrijden langs de verbrande brug in Grimbergen of is het nog grondgebied Vilvoorden.

Op die manier kom je natuurlijk op plaatsen waar je anders niet komt.

In Asse kon ik de GPS uitzetten deze weg kende ik op mijn duimpje, zo moeilijk is het ook weer niet, de oude Heirbaan volgen richting Edingen, recht op recht tot de afslag naar de Langestraat richting Vollezele.

De kilometers en de regen begonnen hun tol te eisen maar ik ben toch nog even gestopt aan het kerkhof van Vollezele en de graven van de familie even bezocht.

IMG_20210713_185700IMG_20210713_185814

Via de vijfhoek naar Galmaarden, een paar kilometers buiten het centrum dit mooie beeldje van de Pauwelsgilde.

IMG_20210713_192225

Een mooie traditie die zijn oorsprong kende ten tijde van de pest.

En zo verder naar mijn eerste slaapplaats in Viane.

14 Juli 2021

Afstand 94.58 km

Fietstijd 5uur 33

Totale afstand 177.76 km

Na een stevig ontbijt mijn stalen ros gezadeld voor de tweede rit.

Naar Deux Acren  en daar het jaagpad langs de Dender genomen tot aan het station in Ath.

IMG_20210714_101223

Zalig om te fietsen, in een weide zaten wel vier reigers eten te zoeken, maar vooral de rust en het groen daar doe ik het voor.

Bij de doortocht in Lessines zie je wel de vergane glorie van weleer.

IMG_20210714_102014

In Ath een klein ommetje naar Maffle langs het graf van Papa, een beetje proper gemaakt, en in het najaar weet ik wat doen, de tegel plaatsen van de vereniging van oud-strijders van Korea.

IMG_20210714_112724

Van Ath ben ik naar Doornik gereden en het laatste stuk was langs de N7 wat niet zo prettig fietsen was.

Wel nog frietjes gaan eten, maar eerlijk gezegd is dat geen goed idee geweest. De frietjes lagen wel een beetje zwaar op de maag.

IMG_20210714_140624De kathedraal die boven de daken van de huizen uitsteekt.

IMG_20210714_141649De werf!!! Deze historische brug " Pont des Trous" wordt afgebroken en opnieuw opgebouwd maar dan wel een beetje hoger zodat er grotere vrachtschepen onder de brug kunnen doorvaren.

In Doornik ben ik verder langs de Schelde gefietst,  opnieuw rustig en mooi fietsen.

P7144532

Via een paar kleinere wegen ben ik aan het kerkhof van Kortrijk gekomen. Hier is mijn jongste zus Marleen uitgestrooid.

Het is wel een mooie plaats met zicht op de omliggende velden en weiden

Dan was het hoogtijd voor een camping te zoeken, deze heb ik gevonden Zwevegem camping Transflo.

Een echte aanrader is het niet, aan de telefoon een vriendelijke dame en ik kon mij gerust instaleren en tegen 20.00 uur kwam hare man wel even langs.

Er waren twee kleine containers eentje met een douche, wc en twee wastafels (in één ruimte) en de tweede container had twee wc's.

Tamelijk proper. Afwasbak was buiten tegen de gevelgeplaatst, alleen koud water . De wc's  zaten s' morgens vol met muggen en motten .

En ik heb omstreeks 9 uur nogmaals gebeld of ik kon betalen, dat ik klaar was om door te rijden.

Binnen de 10 minuten kwam de dame met een soort tandem aangefietst met twee kindjes erop voor de 12 euro op te strijken.

En daar konden de eigenaars niets aan doen maar om 0550 uur is er iemand met een slijpschijf beginnen werken op een werf daar vlak bij.

(Maar ik was al wakker)

Zo dat waren mijn twee eerste ritten in België en hopelijk is het internet vanaf nu een beetje beter zodat ik regelmatiger iets kan posten.

De groetjes

1. Goetschalckx Louis:
    19 juli 2021
    Veel succes Rudy
    Hopelijk aangenaam weer en denk aan Uw veiligheid en gezondheid.
    Bedankt om het bovenstaande (en de toekomstige verslagen) toe te zenden.
  2. Julienne wiggeleer:
    19 juli 2021
    mooie foto,s
  3. Rudy:
    20 juli 2021
    Hallo Julienne het is nog maar het begin, en als het internet een beetje wilt meewerken dan post ik er heel wat meer. De groetjes
  4. M-Christine Wiggeleer:
    20 juli 2021
    Nu toch beter weer goede reis zonder pech
    Dikke knuffel