Op naar Frankrijk.

15 juli 2021

Dag afstand: 109.34 km

Fietstijd: 6 uur 09

Totale afstand 287.10 km

In Zwevezele omstreeks 09.15 uur vertrokken.

Het eerst deel ging over een oude spoorlijn waar ze een prachtig fiets en wandelpad van hebben gemaakt. het Guldenspoorpad loopt helemaal tot Kortrijk en daar heb ik de Leie gevolgd. Opnieuw rustig fietsen midden de natuur.

Het volgende doel was Ieper, De Menepoort nog nooit onderdoor gereden. Gewoon een prachtig monument. Ook de stadswallen mogen er zijn.

IMG_20210715_113004

IMG_20210715_113118

Jammer van de grote markt, die wordt nog steeds als parking gebruik, het is nochtans zo een mooi plein.

Komaan burgemeester maakt er wek van, die auto's weg.

IMG_20210715_113334

In Ieper een lekker broodje gaan eten en dan op weg naar Poperingen.

Juist buiten Poperingen Lijssenthoek Military Cemeterygaan bezoeken.

In Lijssenthoek was het grootste evacuatiehospitaal van de Ieperboog gevestigd.

Het bezoekerscentrum vertelt het verhaal van deze unieke site, gratis van 9 tot 18 uur.

P7154534

P7154538

Hier liggen 10784 slachtoffers van dertig nationaliteiten, maar het grootste aantal zijn Engelse slachtoffers.

P7154540

Hierboven een paar Franse slachtoffers.

P7154548na de grens zonder controle overgestoken te hebben ging mijn route van de gps wel over heel avontuurlijke wegen.

Steile weg langs een veldweg met dikke keien en bouwafval. een paar kilometers voor de camping in Remily - Wirquin.

P7164550Mijn plaats op de camping achter de feesttent en een caravan, maar alles was niet bezet, dus heel rustig alleen door de vele wind was het toch moeilijk in slaap te geraken .

Een vriendelijke uitbaatster , ze kwam speciaal mijn rekening en een gratis fris biertje brengen. Ze was wel eerst verwonderd dat ik het biertje niet aannam .

Maar zij had wel begrip toen ik vertelde dat ik uit gewoonte geen alcohol drink.

Zo mijn eerste camping in Frankrijk.

Tot het volgende verslag de groetjes