Van Preux-Au-Bois naar Doulson

28 juli 2022 - Doulcon, Frankrijk

Dinsdag 26 juli via mooie veldwegen terug naar de route.

P1010128De streek ligt bezaaid met heel wat speciaal uitziende kerken

P1010129Idem voor monumenten WO I en WO II. Hier in Sémeries is het wel mooi beeldhouwwerk.

P1010131Nu kan ik een eindje de "Voie verte de l'Avesnois" volgen

In de omgeving van Momignies steek ik de grens met België weer over en volg ik de Ravel 156 .

P1010137Verschillende kunstwerken langs de fietsroute.

P1010138Juist voor ik de Ravel verlaat deze zone waar ze verschillende appelbomen hebben aangeplant.

P1010139Ook een picknicktafel komt goed van pas.

Overnachten doe ik in Signy-le-Petit even ten zuiden van Chimay. opnieuw op Franse bodem.

Een vakantie domein dat zijn beste dagen heeft gekend.

Domaine de Motte heeft zijn naam niet gestolen als wij het letterlijk mogen vertalen.

Ik mocht een plaats uitkiezen dat nog vrij was. Keus te over, niet ver van het sanitair, maar het sanitair was een ramp.

Mannen wc en douches gesloten, alles was gemeenschappelijk. Ik heb wel even een rustig moment moeten afwachten want er waren maat 4 douches beschikbaar. In een tweede ,iets recenter gebouw waren nog 3 douches maar daar waren verschillende kinderen permanent aan het spelen.

Ook veel kabaal van kinderen tot middernacht.

Het was zijn 25.66 EURO niet waard, och ja er was een klein binnen zwembad en dat verklaart natuurlijk de hoge prijs .

Dagafstand 90.22 KM  TOTAAL 677.86 km

Woensdag 27 juli, alles ingepakt opgeladen en dan merkte ik dat mijn achterband niet volledig op druk was.

P1010142achterwiel eruit en binnenband nagekeken, op het eerste zicht geen lek te vinden.

In een wastafel toch maar even in het water gecontroleerd en er was een heel klein lekje .

De boosdoener was een metalen pinnetje dat dwars door de antileklaag was geraakt.

Plakker erop alles monteren en alles opnieuw op de fiets laden, en ik kon vertrekken.

P1010143In het centrum nog een koffie met zicht op de versterkte kerk van Signy-le-Petit

P1010146De koeien mooi op een rij aan het grazen alsof het een wedstrijd is (de twee achteraan zijn gediskwalificeerd)

P1010147Hier is het siësta.

P1010153Een heel mooi stuk natuur maar een heel slechte weg, zo eentje met diepe kuilen en grote stenen.

P1010154Op deze weide staan enkel nog de boomstammen, de boomkruinen zijn verdwenen.

P1010155De overdekte markt van Chesnois-Auboncourt.

In Tourteron weeral hetzelfde geen winkel meer, maar wel vriendelijke mensen, nog snel een paar mirabelletjes in mijn handen gestopt  en ik kon aan mijn omwegje beginnen. het was een serieuze omweg met twee zware beklimmingen. In Le Chesne inkopen gedaan en dan naar de camping aan het Lac De Bairon.

Dagafstand 91.16 km  totaal 769.02 KM.

Donderdag 28 juli, Goed geslapen en om te beginnen de klim van meer dan 10%

P1010157Vanaf Neuville-Day volg ik even het Canal des Ardennes, het kanaal met 44 sluizen over 87 km.

P1010172Op de militaire begraafplaats van Chestres- Vouziers liggen heel wat verschillende nationaliteiten naast elkaar. De witte kruisen zijn van Franse en een paar Belgische slachtoffers, de grijze van Duitse. Ook vermelding van Russen, Slovaken ...

P1010173De ooievaars zie je regelmatig opduiken.

Ik volg opnieuw een stukje van de route langs oude pelgrim wegen dat ik vier jaar geleden heb gevolgd.

P1010178Het Amerikaans begraafplaats in Romagne blijft indrukwekkend.

P1010179Alles perfect onderhouden.

P1010183Niet alleen mooi maar heel kunstig gemaakt.

IMG_20220728_144329 in de marmeren vloer deze mozaïek verwerkt.

P1010188aan de overzijde een gebouw dat dienst doet als onthaal , museum en logement.

P1010190Er zijn jammer genoeg nog andere slachtoffers, een das.

De camping van deze avond is Dun - sur - Meuse. Geen onbekende plek voor mij.

Dagafstand 79?22km  totaal 848.24 Km