Adiós España, Bonjour France

29 augustus 2019 - Ousse, Frankrijk

29 augustus 2019

Dagafstand: 114.44 km

Totale afstand: 6042 Km

De camping in Ousse is klein met zeer oud sanitair en ook een nieuw gedeelte. Geen aanrader. Wel supper snel internet.

Iets na negen uur ben ik het afval gaan weg gooien, zoals bijna bij alle campings staan de vuilbakken aan de uitgang, alles kan goed gesorteerd worden.

Ik fietst de camping buiten en het gaat direct naar boven.

P8292728Eerst zachtjes aan maar al snel gaat het flink naar boven. De auto's moeten de tunnel nemen en fietsers en wandelaars de oude hoofdweg. Korte video gemaakt ook van de afdaling maar die ga ik morgen proberen te posten.

P8292729Voorbij de tunnel aan het bovenste stuwmeer. Hier ben ik de stuwdam overgereden om zo langs kleinere wegen een heel eind naar boven te rijden.

P8292730Even een blik gooien in het dal van waaruit ik naar boven aan het fietsen ben. Ik sta versteld hoe snel je die hoogte overwint. Of zijn het die benen van mij die zo goed hun werk doen. Ik weet het niet maar bruin zien ze in ieder geval.

P8292733Terug op de hoofdweg. Door het rechttrekken van de oude weg zie soms van die oude bruggetjes .

P8292731Hier is er eentje, het levert soms wel mooie beelden op.

P8292735Nog een paar honderden meters en ik ben boven. Links een mega grote parking voor het ski seizoen.

P8292736Het laatste blauwe witte bord dat zegt dat ik boven ben.

P8292739Ja het oude bord is bijna niet meer te lezen door al die stickers .

P8292739 (2)Ik mag wel een beetje inzoemen hé.

P8292743Die richting duik ik Frankrijk binnen.

P8292745Af en toe eens achterom kijken, want deze mooie afdaling zal zo voorbij zijn.

P8292747Nog maar even kijken. Het is wel één van de mooiste stukken van de afdaling.

P8292748Hier nog een ander zicht op de nauwe kloof waar de weg zich door kronkelt.

P8292749DE afdaling zit erop, bij het buiten rijden van Laruns deze standbeelden van een herder met zijn kudde.

Ik val in herhaling, maar staat er zo iets in Lier! Naast de Zimmertoren .

P8292751Er is wel een groot verschil hier hebben ze tenminste gras om aan te knabbelen.

P8292752Dat zijn de laatste bergen waar ik langs moet en daarna zijn het heuveltjes.

P8292755Hier zijn de heuveltjes in het mooie groene landschap. Het was een hele mooie weg om te fietsen maar wel heel pittig. Door de vele bochten kon ik mij niet lanceren en dan is het maar terugschakelen, en met een heel klein verzetje naar boven.

Vandaag 1 vakantiefietser tegen gekomen Rob een Nederlander die ging de col nog naar boven. Het was toen al 14.30 uur veel goede moed Rob.

P8292757Ik nader langzaam Pau, nog een heel mooi fietspad langs een rivier en door het bos.

P8292759Langs de stuw en dan het mooie stadje in.

P8292760Direct op een mooi plein met een paar fonteinen.

P8292762De oude paarde molen en nog een oud kraam waar van alle lekkers wordt verkocht. Pannenkoeken , suikerspin, pop corn .....

P8292765Naast de verschillende winkelstraten zijn er ook heel wat terrassen en pleintjes . Ik had jammer genoeg geen tijd meer het was reeds 17.30 uur en ik moest nog naar de winkel voor mijn avondeten, en de camping was nog 8 kilometers rijden. Anders had ik wel een mooi terrasje gevonden.

P8292766Nog snel voorbij het kasteel gereden en via het plein voor het kasteel ben ik richting camping vertrokken.

P8292771Pleintje voor het kasteel.

Veel te kort om dit stadje te leren kennen .

Maar nu ga ik stilaan mijn muggen beten verzorgen en mijn slaapzak opzoeken.

Het stik hier van de muggen, ik vroeg mij al af waarom de buurman met een vliegen mepper rondliep. Niet voor de vliegen maar voor die kleine muggen .

Hopelijk hebben jullie geen last van die muggen , ik wens jullie nog een goede nacht en tot morgen.

1. Kris Verstraeten:
    30 augustus 2019
    Ja, Pau is mooi, he? Jouw foto's geven ook al direct weer dat je niet meer i Portugal of Spanje bent. Ik hoop dat de muggen je niet wakker gehouden hebben deze nacht. Groetjes.