Naar het kloosterpaleis van El Escorial.

19 augustus 2019 - El Escorial, Spanje

19 augustus 2019

Dagafstand: 45.84 km

Totale afstand: 5036 Km

De camping van vandaag is een mega camping Capfun. Mega is ook de prijs 29 euro. Ik hoop dat ik morgenvroeg ontbijt in de tent krijg.

Deze ochtend het rustig aan gedaan. Een beetje hoofdpijn, dus langzaam starten. Omstreeks 09.30 uur vertrokken, uitgewuifd door de sympathieke uitbaters.

De eerste kilometers langs het water via de Via Verde del Ferrocarrill , na een paar kilometers links naar boven en het was steil naar boven.

Het was op de limiet, ook omdat het een onverharde weg was.

P8192150Mijn vertrekpunt op de Via Verde, een stukje van de stuwdam is nog te zien.

P8192152Juist voor het verlaten van de Via Verde, mooi rustig. De klim kon beginnen.

P8192168Juist buiten het dorpje Colmenar deze bunker uit 1939.

Al oud militair kan men er zomaar niet voorbij rijden.

P8192154Deze hier was bunker nummer 13. Verderop ben ik er nog een paar tegen gekomen.

P8192167Binnen in het midden van de bunker. Groot was het niet hoor.

P8192164Wel goed zicht op mijn fiets, niemand moest te dicht in de buurt komen hoor of......ja er was gewoon niemand.

P8192171Dan ging het langzaam omhoog, via een hele slecht weg. 9.5 sterren was de staat van dit karrenspoor.

Maar het was wel een beloning dit uitzichtspunt, met zicht op El Escorial.

P8192172Eventjes inzoemen en je ziet het complex met 4000 kamers.

Ook het uitzichtpunt zelf was de moeite, het was een vertrekpunt voor verschillende wandelingen.

Maar de rotsen waren weer de moeite.

P8192181Deze kanjer rust maar met een kleine punt op de andere, deze steen was wel vijf meter hoog.Ik heb even geblazen , maar duwen dat durfde ik toch niet. Stel je voor.....

P8192182Na een mooi en snelle afdaling zie ik de eerste torens opduiken.

P8192183Indrukwekkend als je bedenkt dat het een vierkantig gebouw is. De zijde met een grote vijver.

P8192185Ik hou van inzoemen, de eenzame zwaan.

P8192191Een andere zijde met een heel groot plein ervoor.

P8192195Jammer de spits staat er niet op.

P8192196De zijde met de siertuin.

P8192198Inzoemen, het mochten wel wat meer plantjes zijn.

Korte etappe maar door de slechte paden was mijn gemiddeld maar 11.9 Km per uur.

En morgen wacht een hele pittige rit.

Maar dat zien jullie morgen wel, de groetjes en geniet morgen van de kleine fijne dingetjes.

1. De Witte Luc:
    mooi
  2. Kris Verstraeten:
    Dag Rudy
    Ik heb de indruk dat de kaart van uw route wel efkes iets heel vreemd aanduidt: Je zou namelijk zelfs naar de Canarische eilanden gefietst zijn?
    Geniet van jouw dag. Hier in Lier schrijnt de zon volop.
    Groetjes,
    Kris.
  3. Rudi ASSELBERGHS:
    20 augustus 2019
    Man, man al meer dan 5000 Km gefietst. Proficiat voor deze prestatie. Je hebt al veel zeer mooie dingen gezien. Thanks om uw blog bij te houden, zo kunnen wij er ook van profiteren. Hou het veilig.